Yläneentien mutkista oikeni vain osa

0
Tien vieressä oleva puolimatkan kivi on näkemäeste, mutta jää silti paikoilleen. Se on liian suuri siirrettäväksi ja historiallisesti liian merkittävä tuhottavaksi.
Tien vieressä oleva puolimatkan kivi on näkemäeste, mutta jää silti paikoilleen.  Se on liian suuri siirrettäväksi ja historiallisesti liian merkittävä  tuhottavaksi.
Tien vieressä oleva puolimatkan kivi on näkemäeste, mutta jää silti paikoilleen. Se on liian suuri siirrettäväksi ja historiallisesti liian merkittävä tuhottavaksi.

PÖYTYÄ/Yläne. Yläneen ja Oripään välistä tietä on viime syksystä lähtien korjattu yli viiden kilometrin matkalta. Remontti on pian valmis, mutta kaikkia se ei tyydytä. Keltaviiva koristaa jatkossakin valtaosaa matkasta, sillä mutkia ja painanteita oiottiin säästeliäästi. Tieltä suistuvien kannalta tie on sentään entistä parempi, sillä ojaluiskat loivenevat reilusti
Tietä lähes päivittäin käyttävä yläneläinen Mirja Rantasalo-Nyman harmittelee sitä, että toista miljoonaa euroa maksaneella hankkeella ei vähennetty kovinkaan paljon tien näkemäesteinä olleita mutkia ja painanteita.
–Korjaustyöt kestivät pitkään ja aiheuttivat jopa vaaratilanteita, kun käytössä oli kerrallaan vain yksi ajokaista. Olisin kuvitellut, että samalla vaivalla tien näkemäesteitä olisi poistettu paljon enemmän. Nyt vain yksi S-mutka suoristettiin ja tietä korotettiin hiukan Hovilanmäen risteyksen lähellä, mutta esimerkiksi Tourulan risteyksen kohta on edelleen huono, hän arvioi.
Myös ely-keskuksen tie-insinööri Veli-Pekka Pelttari vahvistaa ohituskieltoalueiden määrän pysyvän jokseenkin entisellään, sillä remontin päätarkoituksena oli korjata tien kantavuutta ja vain vaarallisimpia notkoja ja näkemäesteitä poistettiin.
Toisin, kuin Viikkolehden 1. elokuuta ilmestyneessä numerossa kerrottiin, tien varteen rakennetuille linja-autopysäkeille on käyttöä, sillä kouluaikoina tietä pitkin ajetaan koulupäivisin kaksi edestakaista vuoroa.

Lue lisää 01.08.2014 lehdestä