”Urhauksia vapaudelle” pysäyttää

0
Uhrauksia vapaudelle -elokuvassa on pysäyttävä ja välillä dokumentinomainen tunnelma.
Uhrauksia vapaudelle -elokuvassa on pysäyttävä ja välillä dokumentinomainen tunnelma.
Uhrauksia vapaudelle -elokuvassa on pysäyttävä ja välillä dokumentinomainen tunnelma.

Makedonialais-kroatialais-suomalainen draamaelokuva ei välttämättä valikoidu ensimmäisenä katsottavaksi lukemattomien elokuvien joukosta. Sellainen elokuva on Uhrauksia vapaudelle, jossa toisen maailmansodan kauheuksia tarkastellaan makedonialaisen Skopjen kaupungissa asuvan 11-vuotiaan pojan, Zoranin (David Todosovski) näkökulmasta. Sen verran sekaviksi tapahtumat on kuitenkin tehty, että ilman juonitiivistelmän lukemista ei ole mitään mahdollisuuksia päästä elokuvaan kiinni.

Kun vuonna 1941 saksalaiset ja bulgarialaisten liittolaiset miehittivät Skopjen, joutuivat kaupungin juutalaiset pois kodeistaan. Näin kävi myös Zoranin hyvälle ystävälle, jonka kohtaloa poika läpi tarinan pohtii. Zorania painaa myös isän poissaolo tämän taistellessa partisaanijoukoissa eikä mieltä rauhoita lainkaan se, että Zoranin äiti Lica (Lucija Serbedzija) ajautuu suhteeseen saksalaisupseeri Hansin (Mikko Nousiainen) kanssa.

Mukulakivikatujen vieressä kohoavat ränsistyneet talot, paikallisten asukkaiden kauhu ja omaperäinen musiikki luovat tarinaan hienon tunnelman ja ajoittain jopa dokumentin oloisen vaikutelman. Todentuntuisuutta lisää se, miten väkivaltaisesti saksalaisvastaisia kohdellaan ja tämän saa kokea Zoranin setä Georgij (Rade Serbedzija), joka loukkaantuu pahoin saksalaisten kidutuksessa. Rade Serbedzijan roolisuoritus halvaantuneena ja alkoholisoituneeksi vajonneena Georgijna onkin häikäisevän upea.

Vaikka elokuva onkin rakentunut pitkälle kliseiden varaan, onnistuu se luomaan pysäyttävän tunnelman, joka varmasti jää mieliin vielä pitkälle elokuvan jälkeenkin. Eikä suomalaisnäyttelijöiden saksantaidoissakaan ole moitittavaa. (V.N.)
 * * *

Arvosteluasteikko:
* * * * *  unohtumaton
* * * *  hieno
* * *  kannattaa katsoa
* *  kannattaa katsoa, jos vaihtoehtona on täydellinen tylsistyminen
*  ei kannata katsoa, vaikka vaihtoehtona olisi täydellinen tylsistyminen.