
KOSKI. Kosken uusi elinkeinoasiantuntija Niina Sjöholm on aloittanut työnsä kiertämällä koskelaisissa yrityksissä tutustumassa koskelaisiin ja kartoittamassa yrittäjien toiveita.
–Vastaanotto on ollut todella lämmin ja innostunut. Koskella on selvästi vahva yhteishenki ja tekemisen meininki, hän kiittelee.
Sjöholmin on helppo puhua yrittäjien kanssa, sillä yrittäjän maailma on hänelle omakohtaisesti tuttu. Hän on ehtinyt työuransa aikana työskennellä monissa yrityselämän ja yrityselämää palvelevissa tehtävissä.
Oman sukunsa perheyrityksen, Piispanristin sahan, toimitusjohtajana hän työskenteli 18 vuotta kunnes ojensi viestikapulan nuoremmalle veljelleen.
–Olen usein perustanut yrityksen omista kiinnostuksen kohteistani. Olen esimerkiksi tuonut maahan ihonhoitotuotteita. Kun innostuin valokuvauksesta, perustin vauvojen kuvaamiseen erikoistuneen yrityksen, hän kertoo.
Elinkeinoasiantuntijan tehtävistä Sjöholmilla on kokemusta Kaarinasta. Viimeksi hän työskenteli Suomen kristillisten liikemiesten lähetysliitossa lähinnä rahoituskuvioiden parissa.
Laaja työkenttä
Elinkeinoasiantuntijan työkenttä on laaja. Siihen kuuluu esimerkiksi aloittavien yritysten neuvonta ja jo toimivien yritysten kehittämisneuvonta. Toimenkuvaan kuuluu myös yhteistyö TE-palveluiden sekä muiden lähialueen elinkeinoasiantuntijoiden kanssa.
Koskella hän näkee paljon mahdollisuuksia. Kehitettävää löytyy lähinnä väestöpohjasta ja viestinnästä.
–Ihmiset pitää saada oivaltamaan, mitä kaikkea hyvää täällä on: luontoa, tilaa, palveluja, hyvät koulut. Myös sijainti on hyvä. Koskelta on kohtuullinen matka moneen paikkaan, joten tämä on esimerkiksi logistiikka-alan yrityksille erinomainen paikka, hän sanoo.
Asukkaiden houkuttelussa yksi ongelma on vuokra-asuntojen vähäisyys. Moni olisi valmis kokeilemaan maalla asumista, mutta ei uskalla suoraan lähteä rakentamaan tai ostamaan omaa kotia.
Yrityksiä kiertäessään hän on kartoittanut muun muassa sitä, millaisia yrityksiä paikkakunnalla jo toimivat yritykset kaipaisivat Koskelle, jotta voisivat kehittää omaa verkostoaan.
Hyvinvointia Koskelta
Koskea voisi markkinoida myös lähiseutujen yrityksille kohteena, missä olisi hyvä pitää työhyvinvointipäiviä. Tehtävää ja nähtävää riittää niin kulttuurin kuin liikunnankin parista.
Keskeinen kehittämiskohde on viestintä.
–Tavoitteena on kehittää viestintää niin, että tavoitetaan oikeat kohderyhmät oikeissa kanavissa. Markkinoinnilla pitää olla selkeä vuosikalenteri.
Konkreettisena toimena hän mainitsee torialueen kehittämisen.
–Tori on kaikkialla maailmassa keskeinen paikka kohdata. Olisi hienoa, jos Koskella olisi muutaman vuoden päästä virkeä torikeskus, missä on paljon tapahtumia ja erilaisia myyjiä.