Kioskiyrittäjyys on ollut opettavaista

0
Elina Ristimäki teki jäätelökauppaa Mikki Tuomisen kanssa. Kioskin uusittu, pinkki väritys on tuonut 4H-yrittäjien mukaan runsaasti lisää asiakkaita viime kesään verrattuna.

AURA. Lukiolaiskaverukset Mikki Tuominen ja Heino Eskolin toimivat jäätelökioskiyrittäjinä Auran ABC:n pihalla jo toista kesäänsä.

17-vuotiaat auralaiset ryhtyivät vuosi sitten 4H-yrittäjiksi ja innostuivat hommasta niin, että halusivat tänäkin hoitaa tänäkin kesänä auralaisen Suomisen Maito Oy:n Jymy -jäätelön ainoaa Auranmaalla sijaitsevaa jäätelökioskia.

– Alaikäisinä meillä ei ollut viime kesänä toivoakaan saada kesätöitä, mutta kioskista saimme nostettua palkkaakin, Mikki muistelee.

Tänä kesänä yrittäjät ovat edelleen alaikäisiä, joten 4H-yrittäjyys vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Monet asiat hoituvat jo itsenäisesti ja apua perheiltä tarvittiin viime vuotta vähemmän. Myös työtehtävien jako kaksikon kesken sujui rutiinilla.

Pojat työskentelevät kioskissa vuoropäivinä, jotta ehtivät myös lomailla, eikä kioskiin mahdu työskentelemään kahta henkilöä samaan aikaan.

Mikki vastaa sosiaalisesta mediasta ja päivystää hieman enemmän kioskilla, ajokortin omistava Heino puolestaan huolehtii myynnin lisäksi jäätelön kuljettamisesta Jymyn tehtaalta kioskille ja muista tarvikehankinnoista.

Oma hieroglyyfistö
Asiakaspalvelijoilta ei mene sormi suuhun, vaikka ostajia tulisi luukulle kerralla useitakin, sillä he kirjaavat paperille jokaisen tilauksen, jotta erheiltä vältyttäisiin kiireisissäkin tilanteissa.

– Keksittiin viime kesänä tällainen hieroglyyfistö. Tässä on merkki edessä, tuleeko jäätelö kuppiin tai vohveliin ja sitten perässä se, mitä makua asiakas pyysi. Yllättävän vähän on virheitä tullut, oikeastaan ei yhtään, Mikki esittelee kaksikon kehittämää kirjaamisjärjestelmää.

– Tämä on ollut opettavaista puuhaa, Heino lisää.

Pinkki paransi tulosta
Kesäkuussa kylmät kelit näkyivät myynnissä, mutta heinäkuun helteillä jäätelö on tehnyt erittäin hyvin kauppansa, joten yrittäjyys on ollut palkitsevaa.

Pojat ovat erityisen iloisia siitä, että Jymy kirkasti täksi kesäksi brändiään ja uudisti kioskien sekä myyntipakkaustensa värimaailman.

– Jymyn brändi muuttui tosi paljon. Kioskin pinkki väri on auttanut tosi paljon ja tuonut uusia asiakkaita. Samalla myyntityö on ollut viime kesää raskaampaa, koska nyt on enemmän asiakkaita, Mikki toteaa.

Viime kesänä jonoa oli harvoin, mutta tänä kesänä jonoa syntyy usein, etenkin viikon kiireisimpänä myyntipäivänä sunnuntaina, jolloin jonoa on lähes tauotta. Tiistait taas ovat viikon hiljaisimpia päiviä, vaikka silloinkin asiakkaita riittää auringon paistaessa.

– Tämä on ollut ihan hyvä kesä, kyllä tästä vielä jää käteen palkkaa, vaikka maksammekin kioskista Jymylle vuokraa, Heino kiittelee.

Irtojäätelöstä perittävä hinta on yrittäjien vapaasti määriteltävissä. Viime kesän alussa yrittäjäkaverukset kiertelivät eri jäätelökioskeilla arvioidakseen sitä, minkä verran jäätelöpalloista voi kohtuudella pyytää.

Yleistä hintatasoa on noudatettu, vaikka hinnat on päätetty itse. Kuten myös se, että jäätelöpallot ovat vähän useimpien kilpailijoiden palloja suurempia, jotta asiakkaat poistuvat tyytyväisinä.

Kioski on ollut avoinna vapusta asti, ensin vain viikonloppuisin ja kesäkuusta asti seitsemänä päivänä viikossa. Aukioloa jatketaan näillä näkymin sunnuntaihin 3. elokuuta asti.

Jymyn kioskit

–Suomisen Maito Oy:llä on 24 kappaletta Jymyn uuden pinkin värityksen mukaisia jäätelökioskeja
– kioskit sijaitsevat kaikki eri puolilla Etelä-Suomea
– Suurin Jymy -kioskien keskittymä löytyy Turusta, josta Jymyä saa peräti yhdeksästä eri kioskista
– Muualta Turun seudulta löytyvät kioskit Loimaalta, Aurasta, Paraisilta, Nauvosta, Paimiosta, Sauvosta ja Kemiöstä.
– Tarjolla on myös Jymy Jädewagen, liikkuva jäätelökioski, on kioski, jonka kuka tahansa voi tilata paikalle omaan kesätapahtumaansa

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän