Vahvuudet esiin

0

Tässä lehdessä on sivulla kahdeksan valloittava ja ehkä hieman yllättäväkin juttu pariskunnasta, joka muutti Yläneelle Naantalin Luonnonmaalta, koska Luonnonmaalla alkoi olla ahdasta. Yläneellä sen sijaan tilaa riittää ja tulijat on otettu ystävällisesti vastaan. Kauppareissujakaan ei tarvitse tehdä tuppisuuna, maaseudulla kun on ihan yleistä vaihtaa ruokahyllyjen välissä muutama ystävällinen sana tutun kanssa.

Auranmaalla väen väheneminen on ollut ongelma jo pitkään aivan samoin kuin muuallakin maaseudulla. Väestöllinen keskipiste siirtyy joka vuosi etelämmäs ja etelässäkin kasvukeskuksiin.

Väen väheneminen maaseudulla ei kuitenkaan ole luonnonlaki. Maaseudun vetovoimaan voi vaikuttaa paljon myös poliittisilla päätöksillä. Osa niistä ei valitettavasti ole enää kuntien omissa käsissä. Terveyspalvelujen väheneminen ei todellakaan lisää maaseudun vetovoimaa, mutta moni asia on edelleen kuntien päätettävissä. Esimerkiksi lapsiperheiden palveluihin panostaminen eli päiväkodit, koulut ja kuntalisät ovat kuntien omia päätöksiä.

Myös kuntien markkinointi on kuntien omissa käsissä. Perinteisesti kunnissa on keskitetty hoitamaan kunnallispolitiikkaa. Muutos markkinointiorientoituneeksi organisaatioksi on ollut nopea ja paljolti vielä kesken. Aktiivinen ja asiansa osaava elinvoimajohtaja on kunnan tärkeimpiä työntekijöitä. Vahvuuksia riittää markkinoitavaksi, mutta markkinointiin on ymmärrettävä myös ohjata resursseja. Ajan mittaan se kyllä kannattaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän