Arto Pokkinen toivoo paikallistuntemukselle ja luotettavuudelle huomiota kilpailutuksissa, jotta taksipalvelut saadaan turvattua maaseudulla

0
Arto Pokkisen ja Teea Yli-Lassilan takana oleva Ford Transit on varusteltu lasten koulukyytejä varten. Sille on vaikea keksiä muunlaista taksikäyttöä.
Arto Pokkisen ja Teea Yli-Lassilan takana oleva Ford Transit on varusteltu lasten koulukyytejä varten. Sille on vaikea keksiä muunlaista taksikäyttöä.

AURA. Viisi vuotta Auran koulukyytejä ajanut riihikoskelainen taksiautoilija Arto Pokkinen tuumaa kilpailutusten olevan osa yrittämistä ja niiden häviäminen harmittaa, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Kolmea taksiyritystä edustanut ryhmittymä Arto Pokkinen hävisi Auran koulukyydit arvalla yhtä hyvän tarjouksen tehneelle ulkopaikkakuntalaiselle toimijalle. Tämä tapahtui viime keväänä.

– Häviön myötä joudumme vähentämään Auran Taksi Oy:stä kaksi kuljettajaa ja koulukyyteihin varustettu 12-paikkainen auto päätynee myyntiin, Pokkinen kiteyttää.

Hän toteaa puhuvansa asiasta oma lehmä ojassa, mutta toivoo kaikkien maaseutukuntien muistavan paikallisen yrittämisen merkityksen palveluja hankittaessa. Pokkinen sanoo koulukyytien olevan vammaispalveluajojen ohella taksiyritysten tärkeimpiä toimeentulon lähteitä. Niihin nojaavat maaseututaksit hyödyttävät kaikkia toimialueensa asukkaita turvaten heille liikkumismahdollisuuden.

Pokkisen perustaman yrityksen toimitusjohtaja Teea Yli-Lassilan mukaan maaseututaksien yrittäjät ovat jo pitkään paikanneet pieneneviä resursseja ajamalla mahdollisimman paljon itse, mutta silläkin on rajansa. Ajo- sekä lepoaikasäädöksiä on noudatettava ja lomatkin tulisi pystyä pitämään.

Tietämys punnitaan poikkeustilanteissa

Mitä koulukyyteihin tulee, Arto Pokkisen ja Teea Yli-Lassilan mielestä yrittäjän maineen ja paikallistuntemuksen pisteyttäminen kilpailutuksessa varmistaisi palvelun toimivuutta.

He tietävät kokemuksesta, että poikkeustilanteita sattuu koulukyydeissä esimerkiksi huonojen ajokelien ja sairastumisten myötä.

– Jos koululaisia kuljettava auto jää kinokseen tai se rikkoontuu, tilalle on saatava toinen auto. Paikalliset yrittäjät pystyvät toimittamaan vara-auton pikaisesti. Entä sitten, jos vara-autoa joudutaan odottamaan saapuvaksi kaukaa toiselta paikkakunnalta, kysyy Pokkinen, jolla on taksitoimintaa varten lämmin halli Aurassa.

Oma lukunsa on yksityistiet ja oikopolut, joita maaseudulla riittää. Pokkinen muistuttaa, että niistä on poikkeustilanteissa iso apu ja ne oppii tuntemaan ainoastaan kokemuksen kautta. Esimerkiksi navigaattorit eivät niille yleensä johdata.

Olematon linja-autokalusto hämmentää

Auran kunnan järjestämää koulukyytikilpailutusta Arto Pokkinen moittii heikosti valmistelluksi.

Hän hämmästelee, että yhdellä kahdeksanpaikkaisella taksiautolla pitäisi kyyditä sekä Asemanseudun että Kirkonkulman oppilaat kouluun ja kotiin tiettyinä kellonlyöminä. Tähän asti heitä on kyyditty kolmella tai neljällä autolla.

Kritiikkiä Arto Pokkinen antaa tavasta, jolla Aura kilpailutti koululaisten linja-autokyydit, vaikka hän ei itse bussikilpailutukseen osallistunutkaan. Siihen vaadittiin luettelo linja-autoista, joilla kuljetuksia tultaisiin ajamaan.

Pokkinen ei ymmärrä, miten kilpailutuksen voitti yritys, jolla ei ollut ilmoittaa vaadittua kalustoa. Se oli kirjannut kalustoluetteloon automalliksi ”todennäköisesti Scania tai VDL” ja rekisterin kohdalla luki ”hankitaan”. Yritys voitti kilpailutuksen, vaikka sillä oli 0,5 euroa korkeampi kilometrihinta kuin toisella tarjoajalla. Kunta perusteli päätöstä toteamalla, että voittaneen yrityksen ilmoittama kalusto sopii kyseisiin kuljetuksiin parhaiten.

Pokkisen mielestä on kuntalaisten edun mukaista varmistaa, että kilpailutuksen voittanut yritys hankkii vaaditun kaluston, joka ei saa olla yli 8 vuotta vanhaa ja jonka tulee täyttää Euro 6 -päästöluokan vaatimukset.

Auran kunnanhallituksen mukaan tulevaisuutta ajatellen kunnan hankintaohjeistusta on tarpeen selkiyttää.

Auranmaan Viikkolehti pyysi asiaan kommenttia myös Auran kunnanjohtajalta Terhi Källiltä. Källin ja Jaana Ranta-ahon kommentin mukaan ”Auran kunnanhallitus on kokouksessaan 5.5.2025 § 95 tehnyt päätöksen esi- ja perusopetuksen koulukuljetustoimittajista ja käsitellyt päätöksestä tehdyt oikaisuvaatimukset 16.6.2025 § 135. Perusteet päätöksille on luettavissa ko. pykälistä ja päätöksistä kunnan verkkosivuilta. Taksiyrittäjä Pokkisen kanssa on koulukuljetusten kilpailutusprosessi, päätökset ja niiden perusteet käyty useaan kertaan läpi, joten kunnan näkökulmasta asian ruotiminen paikallislehdessä on tarpeetonta. Sopimukset kyydeistä on kuljetusyrittäjien kanssa tehty ja jatkossa asia on sopimuksen toteutumisen normaalia valvontaa. Kunnan tavoitteena on turvallisten ja laadukkaiden kyytien järjestäminen koululaisille.”

 

Arto Pokkisen mukaan taksiliikenteen muutoksiin liittyy suuria tunteita, sillä kuljettajien ja kyyditettävien välillä on pitkäaikaisia asiakassuhteita. Kuljettajat kokevat työn hoitamisen osittain luottamustehtäväksi.
Arto Pokkisen mukaan taksiliikenteen muutoksiin liittyy suuria tunteita, sillä kuljettajien ja kyyditettävien välillä on pitkäaikaisia asiakassuhteita. Kuljettajat kokevat työn hoitamisen osittain luottamustehtäväksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän