
PÖYTYÄ/Kyrö. Auranmaan Viikkolehti on viime kuukausina esitellyt seudun vanhoja, palvelua tarjoavia huoltoasemia. Viimeisenä esittelyvuorossa on Kyrössä, Ollilantien varressa toimiva ST 1 -huoltoasema. Alun perin Essoksi perustettu.
Huoltamon nykyinen pääosakas, Kimmo Pajula, tuli aikoinaan huoltamolle töihin yhdeksi vuodeksi, heti armeijan jälkeen vuonna 1990.
– Että pitkä vuosi se on ollut, mies myhäilee.
Vuonna 1994 Pajula hankki huoltamon omistukseensa yhdessä jo edesmenneen Eero Salmen kanssa ja paikan nimeksi tuli Huoltoasema Pajula & Salmi Oy.
– Ei minulla olisi nuorena miehiä tarvittavia rahoja ollut, joten Salmet antoivat rahallista tukea.
Nykyisin kolme Salmen perheen jäsentä on vähemmistöosakkaina yrityksessä. Töissä huoltamolla he eivät kuitenkaan ole. Sen sijaan kahvilassa työskentelee Kimmo Pajulan tytär Sirkku Pajula.
Nähtäväksi jää, käykö hänelle kuten isälleen aikoinaan, sillä tytär tuli töihin vuodeksi, mutta pesti jatkuu edelleen, vaikka vuosi meni jo.
Kymmenen hengen korjaamo
1950-1960 -luvulla nykyisen ST 1 -huoltamon tontilla oli bensapumppujen vieressä ajoneuvokorjaamo, jossa korjattiin myös maataloudessa käytettäviä koneita ja traktoreita. Korjaamo työllisti silloin kymmenkunta korjaajaa.
1970-luvulta aina 1980-luvulle asti korjaamo toimi muun muassa Vehon ja BMW:n valtuutettuna merkkikorjaamona.
Vuonna 1998 asiakkaiden kahvin tissuttelu korjaamon takahuoneessa jäi, kun korjaamon viereen rakennettiin kahvila ja sille ulkokatos, ja vuonna 2008 Kyrön Essosta tuli osa ST 1 -ketjua.
Nykyisin Kyrön ST 1 on paikkakunnan ainoa sekä korjaamo- että kahvilapalveluja tarjoava huoltoasema. Lisäksi kylmäasemia, joissa tankata autoa, Kyröstä löytyy lisäksi peräti kaksin kappalein.
– Kolme bensa-asemaa samassa kylässä on vähän liikaa, mutta onneksi meillä on vielä ollut muitakin asiakkaita, pelkällä polttoainemyynnillä ei elä, Kimmo Pajula toteaa.
Hän kiittääkin asiakkaitaan ja etenkin paikallisia yrittäjiä siitä, että nämä ovat olleet uskollisia oman kylän huoltamopalveluiden käyttäjiä.
”Toiminta vaan paisui”
Kimmo Pajula on koulutukseltaan laskentamerkonomi. Autonkorjaajaa hänestä ei pitänyt tulla. Työ tekijäänsä opettaa -sanonta pitää silti hänen kohdallaan hyvin paikkansa.
Aluksi huoltamon tiloissa piti tehdä vain renkaan- ja öljynvaihtoja. Kysyntää kuitenkin riitti ja pikkuhiljaa yrittäjä opetteli itsekseen autojen huoltoon liittyviä rutiinitoimenpiteitä.
– Toiminta vaan paisui ja alettiin tehdä myös kaikkea muutakin, mutta jakohihnanvaihtoja en edelleenkään tee. Siinä on liian suuri riski vaurioihin, jakohihnat ovat suuritöisiä ja kaiken lisäksi niihin menee paljon aikaa, Pajula perustelee.
Sähköautojen tulo markkinoille haastaa myös huoltamoa, sillä sähköautoille Pajulalla ei ole muuta tarjota kuin renkaiden vaihtoa. Toisaalla siinä puhutaankin sitten eri luokan rengashinnoista kuin polttomoottoriautoissa. Esimerkkinä hän osoittaa suurimpaan Tesla -malliin tarkoitettua, 22 tuuman rengaspakettia, jonka hinta on 2000 euroa.
Kyseisellä hinnalla saisi vähintään neljä tavalliseen autoon tarkoitettua rengassarjaa.
Työn suola ja omat munkit
Kyrön ST 1:llä työskentelee kaiken kaikkiaan kolme työntekijää. Korjaamossa kiire ja paine on toisinaan kova, mutta toisaalta Pajula myöntää, että työn suola on se, kun on oikeasti voinut auttaa jotakuta. Se tuntuu hyvältä.
– Paperitöistä minulla on aina vähän stressi, nytkin on inventaario kesken. Paperitöitä ehtii tehdä vasta illalla tai yöllä kotona. Minulla on myös vähän maata ja nyt pitäisi pian päästä puimaan.
Jos korjaamossa on hulinaa, niin kahvilassa turistaan mukavia ja nautitaan omassa talossa paistettuja, tuoreita rinkilämunkkeja. Sirkku Pajula on tottunut kuulemaan vakiokävijöiden muisteloita:
– Just kuulin kun eräs asiakas selitti, miten entisaikaan juotiin vaan korjaamon takahuoneessa kahvia, kun ei vielä ollut tätä kahviota.
—
Kyrön ST 1
– perustamisvuosi 1994 (huoltamo ja bensa-asema on toiminut samassa paikassa eri omistajilla 1950-luvulta asti)
– virallinen nimi: Huoltoasema Pajula & Salmi Oy
– palvelut: kahvio (vuodesta 1998 lähtien), autopesu, autohuollot sekä renkaan- ja öljynvaihdot
– suosituin myyntiartikkeli kahviossa: tuore, itse paistettu rinkelimunkki
– paikallisparlamentin kokoontumisaika: arkiaamuisin kello 7-9.