
AURANMAA. Liikenneturvallisuus on Auranmaalla heikompaan kuin Varsinais-Suomessa keskimäärin. Kuntien välisessä vertailussa Pöytyä, Aura, Koski ja Oripää ovat surullisen tilaston kärkikuntia Taivassalon ja Kustavin jälkeen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tilastoista ilmenee, että vuosien 2 020–2 024 välisenä aikana näissä kunnissa on tapahtunut väkilukuun suhteutettuna eniten henkilövahinkoihin johtaneita liikenneonnettomuuksia. Aura ja Oripää pitävät kärkeä myös poliisille ilmi tulleissa liikennerikoksissa. Aura on väkilukuun suhteutetun tilaston ykkönen ja Oripää kolmonen.
Liikenneturvan Varsinais-Suomen aluetoimiston yhteyspäällikkö Elias Ruutti toteaa ihmisten oman toiminnan olevan keskeisin syy liikenneonnettomuuksiin.
–Keskeistä yhteistä ulkoista tekijää on vakavista onnettomuuksista vaikea löytää, Ruutti sanoo ja huomauttaa, ettei syytä onnettomuuksiin voi ulkoistaa Väylävirastolle tai tienpidolle.
Ruutin mukaan liikenteessä ei juurikaan tapahdu onnettomuuksia, joille ei olisi ollut mitään tehtävissä. Tällaisia ovat hänen mukaansa lähinnä eläinonnettomuudet.
Liikenneturvallisuus on parantunut 1970-luvun synkimmistä ajoista, mikä Ruutin mukaan johtuu muun muassa ajoneuvojen ja tienpidon kehittymisestä. Mutta myös 1970-luvulla turvallisempi ajaminen olisi hänen mukaansa ollut mahdollista.
–Isoimmat haasteet ovat edelleen ihmisen toimintaan liittyviä, Ruutti sanoo.
AURANMAAN poikki kulkee useita valtion maanteitä, joihin Ruutin mukaan liittyy onnettomuuksille herkästi altistavia haasteita. Yhtenä esimerkkinä voi mainita leveäkaistatien, jolla ajellaan melko holtittomasti. Eniten henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia sattuukin Auranmaalla nimenomaan valta- ja kantateillä.
Vuosien 2 020–2 024 välisenä aikana henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista sattui Aurassa 40, Marttilassa 50 ja Pöytyällä 38 prosenttia valta- ja kantateillä. Koskella eniten henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia sattui yhdystieksi luokiteltavalla Härkä/Hämeentiellä (60%). Oripäässä onnettomuuden jakautuivat tasan kantatie 41:n, seututeiden Yläneen- ja Hirvikoskentien sekä yhdystie Turuntien välillä.
ENITEN HENKILÖVAHINKOJA liikenteessä aiheutuu henkilö- tai pakettiautolla liikkeellä oleville, mutta Auranmaalla tämä ryhmä korostuu. Esimerkiksi Pöytyällä henkilövahinkoihin johtaneista liikenneonnettomuuksista 71 prosenttia on sattunut viimeisen viiden vuoden aikana tälle tienkäyttäjäryhmälle, kun koko maassa osuus on noin 59 prosenttia ja Varsinais-Suomessa noin 55 prosenttia.
Jalankulkijoille ja pyöräilijöille sattuu Auranmaalla vähemmän henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia kuin keskimäärin.
–Nämä eivät ole kulkumuotoina Auranmaalla niin yleisiä kuin muualla, Ruutti selittää.
Esimerkiksi Aurassa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osuus oli kumpikin kolme prosenttia, kun Varsinais-Suomessa pyöräilijöiden osuus on noin 12 prosenttia ja jalankulkijoiden noin kahdeksan prosenttia.
Ryhmä muut, johon sisältyvät muun muassa traktorit ja mönkijät, sitä vastoin on Auranmaalla keskimääräistä riskialttiimpi. Viimeisen viiden vuoden aikana esimerkiksi Marttilassa peräti 31 prosenttia henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista on sattunut ryhmälle muut tienkäyttäjät. Koko Suomessa ja Varsinais-Suomessa tämän ryhmän osuus jää alle 10 prosenttiin.
Tieliikenneonnettomuuksien aiheuttamien henkilövahinkojen painottuminen autoilijoihin näkyy myös ikäryhmittäisessä vertailussa. Vuosien 2 020–2 024 välisenä aikana eniten henkilövahinkoja aiheutui Aurassa 45–54-vuotiaille (21 %), Koskella 18–20-vuotiaille (22 %), Marttilassa 25–34-vuotiaille (38 %), Oripäässä 35–44-vuotiaille (26 %) ja Pöytyällä 35–44-vuotiaille (18 % ) sekä 55–64-vuotiaille (18 %).
AURANMAAN TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISTA aiheutuu yhteiskunnalle yhteensä noin 8,6 miljoonan euron kustannukset vuosittain. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen laskelman mukaan Auran kunnan alueella tieliikenneonnettomuuksista aiheutuu noin 2 miljoonan euron vuosittaisen kustannukset. Kosken kustannukset ovat noin 1,3 miljoonaa, Marttilan 0,7 miljoonaa, Oripään 0,7 miljoonaa ja Pöytyän noin 3,9 miljoonaa euroa.