Tätä mieltä: ”Oppimisen tuen uudistus vaatii konkreettisia toimia ja rahoitusta”

0

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistui esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta hyväksyttiin eduskunnassa joulukuussa 2024, ja muutokset astuivat voimaan jo 1.8.2025. Oppimisen tuen uudistuksen tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea, siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen sekä taata riittävät resurssit tuen toteuttamiseen.

Uudistus on askel parempaan suuntaan, mutta muutoksen nopea aikataulu ei kuitenkaan ole mahdollistanut harkittujen päätösten tekoa. On selvää, että opettajien ja esihenkilöiden perehdyttäminen ja tukeminen on ratkaisevassa asemassa, jotta uudistus voidaan toteuttaa onnistuneesti. Siksi toivomme selkeitä ja konkreettisia ratkaisuja, jotka tukevat opettajia ja esihenkilöitä oppimisen tuen muutoksen täytäntöönpanossa. Suuri huolemme on, että vaikka laki muuttuu, muuttuuko kouluissa käytännössä mikään. Tällä hetkellä vaikuttaa, että Auranmaan alueen esi- ja perusopetusyksiköissä uudistusta ei ole vielä pystytty kunnolla jalkauttamaan. Jos koulutuksen järjestäjät eivät varaa riittäviä resursseja uudistuksen toteuttamiseen jatkossa, vaarana on, että tilanne säilyy ennallaan, ja opettajat joutuvat kamppailemaan uuden tuen järjestämisen kanssa ilman riittäviä työkaluja.

Uudistuksen toteutukseen on varattu lähes 100 miljoonaa euroa pysyvää vuosittaista rahoitusta opetuksen järjestäjille eli kunnille. Tämä on kuitenkin yleiskatteellista rahoitusta, jota ei ole korvamerkitty mihinkään tiettyyn toimintaan, vaan kunta päättää itse rahoituksen kohdentumisesta. Kuntapäättäjien tulisi varmistaa, että rahoitus todella kohdistuu opettajien kouluttamiseen, oppimisen tuen järjestämiseen ja toteuttamiseen. Lain painopisteenä on varhainen tukeminen yleisopetuksen ryhmissä. Tämä ei kuitenkaan toistaiseksi näy konkreettisesti Auranmaan esi- ja perusopetuksen yksiköissä.

Olisi hienoa, jos alueemme kunnat toimisivat esimerkkinä muille ja osoittaisivat, että alueellamme panostetaan koulutukseen ja sen myötä oppimisen tuen uudistukseen suhtauduttaisiin vakavasti ja sen toteuttamiseen varattaisiin riittävät resurssit ja koulutus. Esihenkilöt ja opettajat haluavat tukea oppilaitaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tämä onnistuu vain, jos uudistusta viedään eteenpäin huolellisesti ja harkiten. Lakiuudistuksen käytännön onnistuminen on pitkälti kiinni siitä, miten kunnat päättävät käyttää valtion siihen kohdistamat varat ja, miten uusia konkreettisia tuen tapoja saadaan osaksi kaikkien kouluarkea.

OAJ Aurajokivarren hallitus

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän