
PÖYTYÄ/Kyrö. Antti Puiston kädet ovat öljyssä ja haisevat hieman bensalta. Vaatteetkin ovat päässeet työntouhussa likaantumaan. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Puisto on kuin valettu tekemään moottorinkorjaus ja -huoltohommia. Tätä vahvistaa myös Puiston elämäntarina.
–Taisi olla niin, että kun opin ajamaan pyörällä, sitten pystyin jo ajamaan mopoakin ensimmäistä kertaa, Puisto naurahtaa.
Isoveljien vanavedessä Puisto oppi ymmärtämään moottorien toimintaa ja ymmärrys on laajentunut laajentumistaan.
–Kun olin autopuolella ammattikoulussa, ei siellä ihan hirveästi enää mitään uutta juttua tullut, mutta ammattipätevyys tietenkin tuli. Ehkä autosähköt oli sellainen asia, jonka siellä opin, Puisto kertoo.
A. Konekorjaamo on Kyrössä toimiva Antti Puiston pitämä auto- ja pienkonekorjaamo, jonka työlistalta saattaa löytyä kaikkea mahdollista Mersun moottorista perunannostokoneeseen. Korjaamon töistä noin puolet on autohommia ja puolet muita koneita, kuten muun muassa ruohonleikkureita ja muita pienkoneita. Se, onko hajonnutta konetta järkevää korjata, määritellään asiakkaan kanssa yhdessä.
–Minulla on tavoitteena, että kaiken korjaamisen suhteen vallitsee yhteisymmärrys siitä, että korjaaminen on kannattavaa asiakkaalle ja minulle. Yleensä se menee niin, että jos korjauskustannus menee yli puoleen uuden vastaavan koneen arvosta, ei korjaaminen enää oikein kannata, Puisto kertoo.
Arvio korjaamisesta on tärkeä, mutta se saattaa elää korjaamisen tai huollon edetessä.
–Joskus tulee eteen tilanteita, joissa täytyy nostaa kädet pystyyn. Jossain koneissa on salaperäisyyttä. Niitä nimitänkin maanantaikappaleiksi. Se on korjaajallekin vähän hämmentävää, että vaikka kaikkensa tekee, niin ei vaan tule kuntoon. Se vaan täytyy hyväksyä. Onneksi niitä on kuitenkin tosi vähän.
Korjattavien pienkoneitten määrä on lisääntynyt selvästi A. Konekorjaamossa.
–Ihmiset korjauttavat tällä hetkellä aiempaa hanakammin koneitaan. En tiedä, johtuuko se taloustilanteesta vai ekologisista syistä, mutta voisin sanoa, että korjaaminen keskimäärin kannattaa. Jotain tavarataloleikkuria ei yleensä kannata korjata, sillä siinä on lähtökohtaisesti jo käytetty niin heikkoja osia, että se tulisi ostohintaan nähden kalliiksi. Konekorjaajan näkökulmasta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa -periaate on kyllä aika järkevä, sillä vähän laadukkaampia koneita pystyy korjaamaankin, Puisto vinkkaa.
Siimaleikkurit tai perämoottorit korjaantuvat samalla periaatteella.
–Niissäkin täytyy tehdä arvio siitä, onko korjaaminen kannattavaa. Tässä on muodostunut siihen aika hyvä näkemys. Viat ovat usein hieman samankaltaisia. Korjaajana en tietenkään uskalla luvata liikoja, mutta siksi käynkin aina tarkasti keskustelut asiakkaan kanssa. Täältä korjaamolta on lähtenyt keskimäärin tyytyväisiä asiakkaita, Puisto myhäilee.
A. Konekorjaamon periaate siitä, että kaikkea pystyy korjaamaan, toimii hyvänä markkinavalttina.
–En ole erikoistunut mihinkään erityiseen merkkiin, vaan korjaan laajasti kaikkia koneita. Akkukäyttöisiin koneisiin en yleensä koske, mutta kyllähän kaikki konetoiminta kiinnostaa, Puisto naurahtaa.
Vapaa-aikansa Puisto viettää perheen ja koirien kanssa. Tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä on tärkeää tehdä, jotta hommia jaksaa painaa.
–Tein juuri ympäripyöreän päivän, että päästään vaimon kanssa viettämään hääpäivää oikein hotelliin, Puisto paljastaa.
Tuomas Honkasalo