Veteraanikuorma-autot huristivat kevätkierroksen kymppitiellä – Katso kuvat

0
Veteraanikuorma-autoja kokoontui lauantaina Koskelle 87 ja katsojia saapui paikalle yli tuhat. Kuva: AndreeDisain

KOSKI. KA-Renkaan ja Bar Akselin pihamaalla tuoksui pakokaasu ja ranskalaiset viime lauantaina, kun piha oli täynnä vanhoja kuorma-autoja ja niistä kiinnostuneita ihmisiä. Suomen Veteraanikuorma-autoseura eli Vetku oli houkutellut 87 vanhaa teiden kuljetusveteraania kevätajelulle Forssasta Turkuun.

–Suurella osalla on kyytikaveri mukana ja aika monella se on vaimo. Täytyyhän joku olla mukana neuvomassa, lohkaisi tapahtuman järjestelyvastuussa ollut Juha Helin.

Yhteensä karavaaniin osallistui noin 150 ihmistä, joista suurin osa alkaa Helinin mukaan olla jo aika iäkkäitä.

–Tosi moni meistä on vanha ammattiautoilija. Minä olen itse asiassa poikkeus, mutta meillä tämä kuljetusala on ollut verenperintönä, sillä isäni ajoi, velipuoleni ajoi ja pappani ajoi myös sodassa, Helin kertoi.

Vetkulaiset ajavat seura-ajoja kolme kertaa vuodessa. Jäseniä on 1100. Heistä osalla ei ole ollenkaan kuorma-autoa ja osalla on kymmenen.

–Ollaan me käyty Kuusamossakin ajamassa. Ensi kesänä mennään Kiteelle. Täälläkin kaukaisin kuski on tullut Savosta Juankoskelta, Helin selvensi.

Sisut, Vanajat ja Volvot kiiltelivät ja kukkivat, innostivat kertomaan tarinoita ja olivat monen kännykän kuvauskohteena. Neljässä osassa kulkeneen letkan alkupään vanhimmat kuorma-autot herättivät suurta kiinnostusta, vaikka 1970-lukulaiset hieman isommat pelitkin keräsivät yleisöä ympärilleen.

–Vanhin auto täällä taitaa olla vuoden 1936 Volvo, jossa on vanha traktori kyydissä. Toinen aika harvinainen on Scanian täysperä vuodelta 1967. Se on laitettu huippukuntoon. Se on ollut Paraisten kalkkitehtaalla hommissa, Helin muisteli.

Suomessa tehdyt Vanajat kiinnostivat monia. Heikki Kaukiainen hyppäsi yhden vanhan Vanajan nousuportaalle ja kurkisteli sisään kuorma-autokaunottaren ohjaamoon.

–Nämä kiinnostavat. Näitä tehtiin Suomessa ja nämä olivat aika isoja, muttei kauhean tehokkaita. Itse olen kuljetusalalta eläköitynyt jo vuosia sitten, mutta nämä vaan kiehtovat. On tämä hieno, Kaukiainen ihasteli.

(Juttu jatkuu kuvagallerian jälkeen.)

Kolmiakselinen harvinaisuus

Vanajan vieressä komeili hieman erikoisen näköinen kolmiakselinen Thames Trader vuodelta 1959. Tapio Nisula löysi Traderin kasvamasta horsmaa konkurssiin menneen Orimattilan sahan pihamaalta.

–Aika pieksettynä se siellä pihalla minua odotti. Kaikki mahdollinen oli rikottu. Omassa pihassanikin se seisoi viitisen vuotta. Sitten vedin Traderin talliin ja ajoin sen sieltä sitten neljän vuoden päästä ulos. Seura hieman painosti kunnostamaan, kun on nyt ainoa kolmiakselinen Trader, Nisula kertoi.

–Näitä oli Suomessa aikanaan paljonkin, mutta niitä laitettiin osiksi muihin koneisiin.

Reilun lounastauon ja ihastelevien katseiden jälkeen karavaani jatkoi kulkuaan Turkuun. Siellä odotti illanvietto Kakolassa.

–Meillä on aamulla vuosikokous, sillä kun on saatu porukka paikalle, niin saadaan myös kokoukseen porukkaa, kun eipä ne muuten erikseen lähtisi, Helin naurahti.
Tuomas Honkasalo