Entinen poliisimaija palvelee pöytyäläistä Jarkko Eskelistä matkailuautona

0
Jarkko Eskelisen Volkswagen Transporter siirtyi poliisin käytöstä yksityisomistukseen vuonna 2013.
Jarkko Eskelisen Volkswagen Transporter siirtyi poliisin käytöstä yksityisomistukseen vuonna 2013.

PÖYTYÄ / Kyrö. Volkswagen Transporter T5 ehti palvella Porin kihlakunnan poliisilaitosta kuutisen vuotta ja 337 000 kilometriä. Auton nykyisin omistavan pöytyäläisen Jarkko Eskelisen mukaan näyttää siltä, että virkavalta päätti luopua autosta, kun sen automaattivaihteisto rikkoutui vuonna 2013.

Pikkuvaihteella ajettaessa oli kuulunut kovaa rohinaa, joskin kuutosvaihteella meno oli ollut tasaista. Virkavalta päätti jättää korjaamatta vaivan, joka oli ilmennyt ensimmäisen kerran jo 180 000 kilometrin kohdalla.

Poliisi myi vaihteistovikaisen auton poistettavan kaluston huutokaupassa, josta Jarkko Eskelisen tuttava osti sen. Lähes ensitöikseen tuttava irroitti omin käsin vaihdelaatikon ja vei sen asiantuntijan hoiviin. Samassa kunnostusrupeamassa entinen maija muuntui matkailuautoksi. Se sai kaasulieden, uuden pöydän ja takapenkin sekä petipaikan.

Eskeliselle Transporter päätyi 2017, kun ruoste pakotti hänet luopumaan edellisestä luottoratsusta, Mercedes-Benz Vitosta.

Mersu oli Eskelisen mielestä mukavampi ajettava kuin Transporter, mutta viimeksi mainittu ei ole yhtä kova ruostumaan. Ikä tosin iskee Volkkariinkin ja tänä keväänä katsastusmies käski paikata pari helmaan ilmestynyttä reikää sekä asentaa uuden takajousen.

Entisen poliisiauton ohjaamossa on käytön jälkiä, vaikka kojetaulun muoviosia on uusittu.
Entisen poliisiauton ohjaamossa on käytön jälkiä, vaikka kojetaulun muoviosia on uusittu.

Valtiovalta piti hyvää huolta

Jos Jarkko Eskelisen Transporter osaisi puhua, sillä olisi kerrottavanaan vauhdikkaita tarinoita.

Tämän voi päätellä selaamalla 24-sivuista huoltokirjaa. Autoon on vaihdettu vetoakseleita ja koiranluita tasaiseen tahtiin. Suurimpia remontteja poliisivuosina on ollut koko vasemman kyljen uusiminen.

Huoltotoimitusten määrä kertoo Eskelisen mielestä siitä, että valtiovalta piti kovassa käytössä olleesta autosta hyvää huolta ja ongelmia pyrittiin ehkäisemään ennakoinnilla.

Ennen kuin auto päästettiin yksityisomistukseen, virkavalta poisti siitä poliisin tekniset laitteet. Riisuminen tehtiin ronskilla kädellä, sivuleikkuria käyttäen.

Jäljellä on vielä kuljettajan oven viereen asennettu niin sanottu poliisipistoke. Sen avulla on mahdollista johtaa virtaa autoon vaikkapa leiriydyttäessä.

Eskelinen tuumaa pistokkeen sekä tummennettujen lasien olevan keskeinen osa poliisiauton ilmettä.

– Moottoritiellä jotkut lähtevät ohittamaan reipasta vauhtia ja huomatessaaan pistokkeen sekä tummat lasit, he hidastavat rinnalla ja jättäytyvät ajamaan kaikessa rauhassa kauas taakse, Eskelinen esittelee.

Erikoinen lisävaruste löytyy myös auton alta. Siellä on pohjapanssarina 8 millimetriä paksu alumiinilevy.

Autoon voi syöttää virtaa kyljessä olevasta "poliisipistokkeesta".
Autoon voi syöttää virtaa kyljessä olevasta ”poliisipistokkeesta”.

Katto vaatii tarkastelua

Entisen maijan kummallisuuksiin lukeutuu säännöllisesti tehtävä kattotarkistus. Sinne tulee helposti vuotoja, jos ei huomaa tarkkailla antennien ja hälytysvalojen jäljiltä jääneitä reikiä ja niiden tilkkeeksi asennettujen kumituttien kuntoa.

Tavallisiin pakettiautoihin verrattuna maija on sisätiloiltaan epäkäytännöllinen. Auton takaosassa on paksusta lasikuidusta valmistettu ”asiakastila”, joka hankaloittaa lastaamista. Metsästystä harrastava Eskelinen on todennut, että ammutun peuran saa kyytiin, kun eläimen nostaa ensin pulkkaan ja sitten kitkuttaa lastin puita pitkin sivuovesta autoon.

– Tavallisessa pakettiautossa voi mennä itse sisälle ja vetää kuorman kyytiin, mutta tässä se on mahdotonta, hän sanoo.

Pisimmäksi Transportterillaan tekemäksi matkaksi Eskelinen mainitsee Nordkapin-reissun vuonna 2019. Muuten matka sujui mukavasti, mutta ilmastoinnin kompressori väsähti 35 asteen helteessä.

Kompressoriremonttia suurempi operaatio tuli eteen pari vuotta sitten venttiilinnostajan tullessa tiensä päähän. Siitä seurasi nokka-akseliremontti ja samalla auto sai uuden turbon.

Pöytä ja nykyinen takapenkki asennettiin tiettävästi silloin, kun maija muutettiin matkailuautoksi.
Pöytä ja nykyinen takapenkki asennettiin tiettävästi silloin, kun maija muutettiin matkailuautoksi.

Yli puoli miljoonaa mittarissa

Kaiken kaikkiaan Jarkko Eskelinen on entiseen poliisijuhtaan tyytyväinen. Auto toimii hyvin, vaikka matkamittariin tulee kohta 600 000 kilometriä. Toisinaan ikä kuuluu moottorista. Eskelinen arvioi, että siellä saattaa olla suutinvikaa.

Aiotko säästää maijan, kenties entisöidä sen?

– Pidän autoja käyttövehkeinä. Luultavasti ajan tämän loppuun ja luovun, kun tätä ei enää kannata laittaa.

Seuraavaksikin autokseen Eskelinen voi kuvitella ostavansa entisen poliisiauton tai ambulanssin. Ne kun ovat hyvin huollettuja ja valmiita uuteen elämänvaiheeseen siviilikulkuneuvoina.

Entinen asiakasosasto toimii tavaratilana. Sinne saa viritettyä sängyn ja siellä on myös liesi.
Entinen asiakasosasto toimii tavaratilana. Sinne saa viritettyä sängyn ja siellä on myös liesi.

Mikä?

Volkswagen Transporter T5

Vuosimalli 2007

Palveli Porin kihlakunnan poliisilaitosta vuoteen 2013

Poliisi luopui autosta, kun sillä oli ajettu 337 000 km

Etuvetoinen

Varustettu automaattivaihteistolla