Markku Mäkisen luottokone komeilee Ysitien varrella Aurassa ratatyöosaamisen monumenttina

0
Vanhan Åkermanin ja rullikon alla oleva radanpätkä on peräisin työmaalta, jonka tilaaja halusi urakoitsijan vievän kiskot ja pölkyt mukanaan.
Vanhan Åkermanin ja rullikon alla oleva radanpätkä on peräisin työmaalta, jonka tilaaja halusi urakoitsijan vievän kiskot ja pölkyt mukanaan.

AURA. Auran Kuovinkujan ja valtatie yhdeksän väliin on syntynyt pätkä rautatietä. Kiskot ovat tosin niin lyhyet, että niille mahtuu nippa nappa Åkerman-kiskopyöräkaivinkone ja ratatöissä käytetty rullikko. Kyseessä on auralaisen Maarakennus M. Mäkinen Oy:n teos, joka kunnioittaa paikallista rautateiden kunnossapito-osaamista.

Åkerman maalattiin seitsemän vuotta sitten Markku Mäkisen 70-vuotispäiviä varten. Kone on teoriassa edelleen käyttökunnossa, mutta töitä sillä ei ole tehty viiteen vuoteen.

Markku Mäkisen poika, yritystä johtava Mika Mäkinen kaavailee, että museokone ja rullikko tullaan vielä valaisemaan. Sitten teos on valmis.

Kiskopyöriä asennettiin Pöytyällä

Vuonna 1994 kiskopyörät alleen saanut Åkerman ei ole Mäkisten ensimmäinen kiskopyöräkone, mutta se edustaa yrityksen kasvun kannalta keskeisiä vuosia.

Markku Mäkinen muistaa, kuinka hänen ensimmäinen kiskopyöräkoneensa rakennettiin vauhdilla Laakson konepajalla Pöytyällä. Muutosta oli valmisteltu ja sitä varten oli hankittu muun muassa junanvaunun akselit.

– VR:n mestari kysyi loppuviikosta, meinaanko saada kiskopyöräkoneen maanantaiksi. Perjantaina mentiin Laakson Raimon pajalle ja yötä päivää painettiin Raimon kanssa hommia. Maanantaiaamuna ei vielä oltu valmiita, mutta puoliltapäivin kone oli kunnossa, Markku Mäkinen kertoo.

Tuossa vaiheessa, vuonna 1991 Markku Mäkinen oli kokenut kaivinkoneen kuljettaja, mutta kiskoilla hän ei ollut työskennellyt.

– Koneen saaminen kiskoille ei ollut ensimmäisellä kerralla ihan helppoa, kun työmaa oli vielä kaarrepaikassa, hän kuvailee.

Marko, Markku ja Mika Mäkinen muistelivat menneitä ja totesivat Åkerman olleen kelpo kone. MM70-teksti on muistona Markun 70-vuotisjuhlista.
Marko, Markku ja Mika Mäkinen muistelivat menneitä ja totesivat Åkermanin olleen kelpo kone. MM70-teksti on muistona Markun 70-vuotisjuhlista.

Rullikko tehtiin vaunun telistä

Markku Mäkisen ensimmäiset ratatyöt keskittyivät Turun Kupittaalle.

Tavaroiden siirtämistä varten kaivinkone varustettiin rullikolla, ikään kuin pienellä junanvaunulla. Markku Mäkisen mukaan ensimmäiset rullikot rakennettiin yksittäisistä junanvaunun teleistä, joiden päälle kiinnitettiin palkit.

Maarakennus M. Mäkisen nykyiset rullikot ovat suurempia. Ne ovat kuorma-autojen lavoja, joiden alla on kiskopyörät.

Muistomerkiksi valitussa Åkermanissa ei ole liiemmin tietotekniikkaa. Se on varustettu kiskotöissä vaadittavilla maadoituksilla ja rajoittimella, joka estää puomia nousemasta sähköradan ajolankoihin. Vanhoissa koneissa rajoittimen virkaa toimitti jämerä kettinki.

Markku Mäkiselle ei sattunut Åkermanin kanssa pahoja vaaratilanteita, mutta hän muistaa erään kollegan, joka kohtasi kaivurin ohjaksissa junan. Onneksi mies ehti koneineen ajoissa pois kiskoilta.

Tavaroiden kuljettamiseen käytetty rullikko on tehty yksittäisestä junanvaunun telistä.
Tavaroiden kuljettamiseen käytetty rullikko on tehty yksittäisestä junanvaunun telistä.

Vaatimukset ovat tiukentuneet

Turvalaitteita, päästörajoja ja kuljettajien kouluttautumista koskevat vaatimukset ovat tiukentuneet vuosien saatossa. Nykyiset kulunvalvontajärjestelmät ovat osaltaan varmistamassa, etteivät junat ja kaivurit päädy nokikkain.

Kesäkuun 2025 alusta alkaen myydyissä kiskopyöräkoneissa edellytetään olevan kulunvalvontajärjestelmien lisäksi koneen ja kuljettajan toimet tallentava musta laatikko sekä kaatumista ehkäisevä kallistuksenvalvonta.

Mika Mäkinen hankki keväällä kolme kappaletta uusimmat turvajärjestelmät ja Euro Stage 4 -päästönormin täyttävää kaivinkonetta. Hän tuumii, että esimerkiksi kallistuksenvalvonnalla yritetään korvata jo liikaakin kuljettajan osaamista. Jos kaivinkone on kiskoilla, järjestelmä ei välttämättä salli nostaa raskasta kappaletta viereisen ojan pohjalta.

Mitä taas päästöihin tulee, kaivinkoneiden edellytetään täyttävän tiukimmat normit etenkin pääkaupunkiseudulla tehtävissä urakoissa.

– Åkerman ei päästönormeja täytä ja kyllähän sen näki ja haistoi, kun kone pantiin viimeksi käymään, Mika Mäkinen tuumaa.

Viimeisimmät järjestelmävaatimukset ovat nostaneet kiskopyöräkaivinkoneiden hintaa noin 100 000 eurolla. Uuden koneen hinta asettuu niiden myötä yli 400 000 euroon.

Nykyisin käytettävä rullikko on kuorma-auton lava, jossa on kiskopyörät alla.
Nykyisin käytettävä rullikko on kuorma-auton lava, jossa on kiskopyörät alla.

FAKTA

Auralaisella Maarakennus M. Mäkinen Oy:llä on 16 ratatöihin varusteltua kaivinkonetta.

Niihin on 150 lisälaitetta, kuten pölkynjakolaitteita, kiskonkäsittelijöitä ja leikkureita.

Suurin osa konekalustosta on 300 kilometrin säteellä Aurasta.

Yritys työllistää 33 vakituista työntekijää ja 5–10 aliurakoitsijaa.

Viime vuonna liikevaihto oli 7,5 miljoonaa euroa.

Yritys vastaa yhdessä GRK Rail Oy:n kanssa lounaisrannikon junaratojen ja turvalaitteiden kunnossapidosta.

Tekee ratojen kunnossapitoon liittyviä töitä myös muualla kuin Varsinais-Suomessa.

Muistomerkiksi päätynyt Åkerman-kaivinkone sai kiskopyörät alleen vuonna 1994.
Muistomerkiksi päätynyt Åkerman-kaivinkone sai kiskopyörät alleen vuonna 1994.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän