AURANMAA. Kännykkäkielto peruskoulujen oppitunneilla astui voimaan perjantaina. Huhtikuussa hyväksytty laki tarkoittaa, että puhelimen käyttö on kiellettyä peruskoulun oppitunneilla, jos käyttöön ei ole annettu erikseen lupaa. Auranmaan koulujen käytäntöihin kännykkäkielto ei juurikaan tuo muutoksia, sillä niissä on jo toimittu pitkälti lain mukaisesti. Kännyköitä on aiemminkin pidetty oppituntien aikana repuissa tai niille varatuissa lokeroissa. Isompi ongelma on vapaa-ajalla tapahtuva kännyköiden väärinkäyttö. Lainsäädäntömuutoksesta ollaan kouluilla joka tapauksessa mielissään.
–Lainsäädäntömuutoksesta saadaan kouluille ihan hyvä vuosittain koulun toimintaa ohjaava ja tarvittaessa ja tarpeen mukaan säätyväkin työkalu. Nuoret ovat nykyään aika valveutuneita ja toisinaan itsekin huolissaan omasta ruutuajastaan. Kehittämällä koulun toimintaa yhdessä kaikkien koulun toimijoiden kanssa saamme kyllä vuosien varrella kehitettyä tarpeen tyydyttävän systeemin, Yläneen yhtenäiskoulun rehtori Markus Takala sanoo.
Yläneen yhtenäiskoulussa kännykät on pidetty oppituntien aikana repussa. Takala kuitenkin huomauttaa, että digilaitteet ovat osa nykypäivää.
–Niiden hallittu sekä oikea käyttö on kansalaistaito, hän toteaa.
Elisenvaaran yhtenäiskoulun rehtori Vili Santala on tyytyväinen, että kännyköiden aiheuttamiin ongelmiin on herätty ja asiaan puututaan lainsäädännöllä. Elisenvaarassakaan uusi laki ei aiheuta linjanmuutosta toimintatapoihin. Santalan mukaan kännykät eivät ole olleet oppitunneilla ongelma, mutta hän on huolissaan lasten ja nuorten aivoterveydestä.
Älykännyköiden liiallisen ja liian varhaisen käytön haittavaikutuksista lasten ja nuorten aivoterveydelle on jo olemassa näyttöä useammista eri tutkimuksista.
–Isoja vahinkoja saadaan aikaiseksi, jos elämä on puhelimen tuijottamista, Santala toteaa.
RIIHIKOSKEN yhtenäiskoulun rehtori Minna Savo toteaa samoin kuin Takala ja Santala, että oppitunneilla kännykät eivät ole olleet ongelma.
–Sen sijaan vapaa-ajalla tai välitunnilla kuvaaminen ja/tai videon jakaminen edelleen someen työllistävät koko ajan myös koulua, koska tällainen koulutyön ulkopuolella tehty kiusaaminen näkyy oppilaiden väleissä myös koulussa, Savo nostaa esiin.
–Kaikkien oppilaiden pääsyä kyseenalaisille sivustoille ei kotona rajoiteta. Koulumatkoilla tai vapaa-ajalla katsellaan yhdessä ja näytetään toisille väkivaltaista tai muuta K18 -materiaalia, hän jatkaa.
Savo kannattaa kouluaikaista kännykän käytön rajoittamista, koska oppilaiden ruutuaika on joka tapauksessa suuri.
–Huoltajilla on vastuu muusta kuin kouluajasta, joten ajallisesti suurimpaan käyttöön ei kuitenkaan koulun keinoilla pysty puuttumaan, Savo muistuttaa.
KÄNNYKÖIDEN käyttöä välitunneilla ei edelleenkään rajoiteta lainsäädännöllä. Auranmaan alakouluissa on kännyköitä pidetty tähänkin asti repuissa myös välituntisin. Yläkoululaisilla on ollut lupa välituntiaikaiseen käyttöön.
Elisenvaaran rehtori Vili Santala ei pidä täyskieltoa viisaana ratkaisuna, jos kiellon toteutusta ei ole tarkoin määritelty ja jos sitä ei pystytä valvomaan. Hän kuitenkin uskoo, että tahtoa vähentää kännyköiden käyttöä edelleen löytyy.
–Asiasta keskustellaan lukuvuoden aikana oppilaiden kanssa. Ajattelisin, että heilläkin on tahtotila vähäisempään kännykän käyttöön. Tämä näkyi kevätlukukauden 2 025 aikana pihapelien ynnä muun toiminnan aikalailla ilahduttavan suurena määränä, Yläneen yhtenäiskoulun rehtori Markus Takala kertoo.
LUKUVUOSI alkaa Auranmaan kouluissa torstaina. Koulutielle lähtee tänä vuonna yhteensä 182 ekaluokkalaista. Aurassa koulutiensä aloittavia on 46, joista 36 yhtenäiskoulussa ja 10 Kirkonkulmalla. Koskella ekaluokkalaisia on 20, Marttilassa 20, Oripäässä 11 ja Tarvasjoella 20. Pöytyällä ekaluokkalaisia on 65. Elisenvaarassa heistä aloittaa 35, Riihikoskella 18 ja Yläneellä 12.
Tutkimusnäyttö kannustaa lykkäämään älypuhelimen hankintaa
Psykologian tohtori ja aivotutkija Mona Moisalan perustama Aivot eka -kampanja rohkaisee vanhempia lykkäämään lapsen ensimmäisen puhelimen hankintaa.
Älylaitteiden käytön, runsaan ruutuajan ja sosiaalisen median haittavaikutuksista lasten ja nuorten kehitykselle on paljon tutkimusnäyttöä.
Tutkimuksissa on muun muassa todettu, että mitä myöhemmin lapsi saa oman älylaitteen, sen vähemmän mielenterveysongelmia hänellä on nuorena aikuisena. (Sapiens Labs raportti, 2023)
Lasten, joiden ruutuaikaa on alle tunti päivässä, on todettu olevan oppimissuorituksissaan kaksi kouluvuotta edellä lapsia, joiden ruutuaika on 5–7 tuntia päivässä. (OECD Pisa tulokset 2022)
Myöhemmin älylaitteen saaneiden lasten on todettu menestyvän paremmin äidinkielen ja matematiikan opinnoissa vielä teini-ikäisenäkin. (Dempsey, S., Lyons, S., & McCoy, S., 2019)
Aivot eka -kampanja muistuttaa aikuisilla olevan vastuu siitä, ettei älypuhelimen käyttö häiritse lapsen hyvinvointia ja kehitystä.
Alakouluikäisen lapsen aivot ovat kiihkeän kehityksen vaiheessa, eivätkä toiminnanohjaustoiminnot etuotsalohkossa ole vielä kypsät. Tämän vuoksi lapsella ei ole mahdollisuutta tai kykyä asettaa itselleen rajoja älylaitteen käytölle.
Lisätietoa kampanjasta ja tehdyistä tutkimuksista löytyy osoitteesta www.aivoteka.fi