Jouko Järvenpään Volvo on kolmen pointin bioauto

0
Jouko Järvenpää näyttää, että bi-fuel -Volvon polttoainetankkien täyttöaukot ovat saman luukun takana.
Jouko Järvenpää näyttää, että bi-fuel -Volvon polttoainetankkien täyttöaukot ovat saman luukun takana.
Jouko Järvenpää näyttää, että bi-fuel -Volvon polttoainetankkien täyttöaukot ovat saman luukun takana.

PÖYTYÄ/Yläne. Jouko Järvenpään punaisen Volvon takapuskurin yläpuolella on kanssa-autoilijoita lievästi härnäävä tarra: Puhtaasti edellä. Luonnonkaasulla.

Volvo-miehen tarkoitus ei ole kuitenkaan härnätä ketään sen ihmeemmin, liikenne on yhteispeliä, mutta monen kulkijan uteliaisuutta tarra voi herätellä.

Järvenpää hankki pääasiallisena polttoaineena kaasua käyttävän auton vajaa vuosi sitten sen ekologisuuden, polttoaineen kotimaisuuden ja puhtaan kustannussäästön takia. Kolme pätevää pointtia. Kaupanpäällisinä tuli isohkon Volvon vakaa ajettavuus. Moottori on 2,4-litrainen, 5-sylinterinen, 140-hevosvoimainen.

Vuoden 2006 mallia oleva S60 on tehdasvalmisteinen bi-fuel -auto, jolla voi ajaa myös bensiinillä, jos kaasua ei ole saatavilla. Yläneeltä katsoen lähin kaasun tankkausasema on Forssassa, noin 80 kilometrin päässä.

–Kaasuauton polttoainekulujen vertailuhintana voi käyttää sitä, että bensalitra maksaisi 89 senttiä. Käynnistettäessä auto polttaa bensiiniä, mutta ajossa polttoaineen vaihtumista kaasuksi ei huomaa mitenkään. Se on tutkittu juttu, että kaasu palaa puhtaimmin. Tehoissa ei ole lainkaan eroa.

Lue lisää 14.04.2015 lehdestä