Suvirannassa viihtyvät kaikki

0
Lähihoitaja Airi Huczkowski viihtyy erinomaisesti työssään sillä työyhteisö on hänestä toimiva ja vanhukset ovat hänelle rakkaita. Kuva: özkan Inhanli
Lähihoitaja Airi Huczkowski viihtyy erinomaisesti työssään sillä työyhteisö on hänestä toimiva ja vanhukset ovat hänelle rakkaita. Kuva: özkan Inhanli
Lähihoitaja Airi Huczkowski viihtyy erinomaisesti työssään sillä työyhteisö on hänestä toimiva ja vanhukset ovat hänelle rakkaita. Kuva: Özkan Inhanli

MARTTILA. Marttilan kunta teki viime vuonna sekä asiakastyytyväisyyskyselyn Suvirannan palvelukeskuksen asukkaille ja kotipalvelun asiakkaille että työhyvinvointikyselyn kunnan kaikille työntekijöille. Molemmissa kyselyissä kunta pärjäsi hyvin. Palvelukeskuksen asukas Hanna Ylitalo kertookin viihtyvänsä Suvirannassa hyvin.
–Olen ollut täällä kaksi vuotta. Minulla on täällä vanhoja ystäviä ja hoitajat ovat täällä hyviä, Ylitalo kertoo.
Suvirannassa tapaa myös tyytyväisiä työntekijöitä. Lähihoitaja Airi Huczkowski ja laitosapulainen Marjatta Kakko kiittelevät esimiestään, vastaavaa sairaanhoitajaa Anne Sallasmaata. Huczkowskille ja Kakolle on tärkeää, että esimerkiksi työvuoroista pystytään sopimaan ja että työntekijöistä pidetään huolta.
–Meillä on avoin ilmapiiri. Kaikki tuntevat toinen toisensa ja puhaltavat yhteen hiileen, Huczkowski sanoo ja toteaa työviihtyvyyden olevan oman jaksamisen kannalta tärkeimpiä seikkoja.
Sosiaalijohtaja Liisa-Anneli Holmberg ja vanhustyönjohtaja Maria Vesala uskovat kumpikin, että hyvä työilmapiiri heijastuu myös asukkaiden viihtyvyyteen. Kyselyssä asukkaat arvioivat palvelujen tason hyväksi tai kiitettäväksi.
Hoitajamitoitukseltaan Marttila kiikkuu suosituksen rajoilla. Vesalan mukaan pienelläkin hoitajamitoituksella vanhukset on saatu hoidettua hyvin, kun työnjako ja perusarki ovat olleet hyvin organisoituja. Vesalan mukaan Marttilassa pystytään myös reagoimaan nopeasti asiakkaiden arkipäiväisiin asioihin.
–Mikäli hoitajamitoitus olisi parempi, hoitajilla olisi aikaa asukkaiden viriketoimintaan ja ulkoiluttamiseen. Tämä parantaisi hoidon laatua ja siten myöskin tyytyväisyyttä sekä asukkaiden että työntekijöiden keskuudessa, Holmberg miettii.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä Suvirannan asukkaat toivoivatkin nykyistä enemmän järjestettyä toimintaa ja ulkoilua.
Anne Sallasmaan mukaan toimintaa pyritään järjestämään, mutta hän muistuttaa vanhusten kunnon vaihtelevat päivittäin niin, etteivät he aina jaksa osallistua järjestettyyn toimintaan.
Ulkopuoliset viihdyttäjät olisivat Sallasmaan mukaan tervetulleita, mutta esimerkiksi ystäväpalvelu ei tällä hetkellä tee käyntejä Suvirannassa.
–Yhdellä asukkaalla käy omainen päivittäin ja se on hirveän tärkeää kaikille muillekin, kun hän juttelee myös heille, Sallasmaa kertoo.

[su_youtube_advanced url=”https://www.youtube.com/watch?v=I_bgYVWLRz4″ autohide=”yes” rel=”no” theme=”light”]

 

Lue lisää 2.4.2015 lehdestä