Takaisinsoittojärjestelmä laajenee neuvolaan

0
Pöytyän terveyskeskus ottaa kesän aikana takaisinsoittojärjestelmän käyttöön myös neuvolassa. Takaisinsoittojärjestelmän käyttöönoton myötä päästään eroon asiakkaille hankalista ja tiukoista soittoajoista.

PÖYTYÄ. Pöytyän terveyskeskus laajentaa takaisinsoittojärjestelmänsä terveysneuvontaan eli neuvolapalveluihin. Tämän lisäksi myös keskukseen, laskutukseen apuvälinepalveluihin voi jatkossa jättää takaisinsoittopyynnön. Laajennettuun takaisinsoittojärjestelmään siirrytään kesän aikana.

Vs. johtava hoitaja Marja Alila ja vastaava sairaanhoitaja Suvi Hakala sekä kuntayhtymän talouspäällikkö Lauri Ämmälä pitävät muutosta tervetulleena, sillä takaisinsoittojärjestelmä mahdollistaa asiakkaiden kannalta hankalista ja tiukoista soittoajoista luopumisen.

–Soittopyyntöjä voi jättää muinakin aikoina kuin soittoaikoina, he toteavat.

Muutos myös selkeyttää ja suoraviivaistaa palvelunsaantia. Pahimmillaan terveyskeskuksella on ollut 40 numeroa, johon soittaa. Jopa eri kellonaikaan eri numero.

–Uuden järjestelmän toivotaan ohjaavan puhelut suoraan oikeaan paikkaan, Hakala sanoo ja toteaa sairaanhoidon ajanvaraukseen tulevan nykyisellään paljon sinne kuulumattomia soittoja.

Palvelun saamisen helpottumisen ja selkeytymisen lisäksi takaisinsoittojärjestelmän toivotaan tasoittavan ruuhka-aikoja.

–Noin 60 prosenttia puheluista tulee aamuaikaan, Alila kertoo.

Ruuhkien purkamiseen voivat myös asiakkaat omalla toiminnallaan vaikuttaa.

–Toiveena on, että ihmiset jättäisivät vain yhden takaisinsoittopyynnön, sillä jokaiseen soittopyyntöön vastataan. Jokainen takaisinsoittopyyntö jää jonoon, mikä pidentää ruuhkan purkamista.

Sairaanhoidossa ja hammashoidossa takaisinsoittojärjestelmä on ollut käytössä jo pitkään. Ämmälän mukaan valmius järjestelmän laajentamiseen on ollut jo pari vuotta, mutta nyt järjestelmän laajennukseen kannusti palvelintoimittajan muuttunut politiikka lisenssien suhteen. Yhtenä vaikuttimena oli myös koronan aiheuttamat palvelutarpeet.