Dieseliä ja viljaa suonissa sukupolvesta toiseen

0
Maanviljelyn sukupolvenvaihdos on Holmeilla jo takana. Viisikuukautinen Juho-poikakin pääsee tulevaisuudessa varmasti traktorin rattiin isänsä Henry Holmin syliin. Isoisäksi ensimmäistä kertaa tullut Harri Holm ja setä Jussi Holm ovat uudesta sukupolvesta innoissaan. (Kuva: Tuomas Honkasalo)

LOIMAA/Mellilä. Melliläläisen Holmin perheen veri vetää rekan ja traktorin rattiin. Harri Holmin vuonna 1984 perustama kuljetusyritys on vuosien saatossa saanut maantielle kuorman ajoon myös perheen aikuiset pojat Henryn ja Jussin . Holmeilla on ollut pitkään myös viljeltävää maata ja kova yritys oli aikanaan saada myös eläimiä.

–Silloin yli Suomessa ylituotantoa aika monestakin asiasta ja esimerkiksi possulupaa ei saanut. Sitten päädyttiin viljelemään vain viljaa ja kun tuo kuljetusfirma tuli perustettua, ei enää ollut aikaakaan millekään muulle kuin maanviljelylle ja kuljettamiselle.

Kuljetus Harri Holm Oy kuljettaa pääasiassa elintarvikekuljetuksia eli viljaa ja rehua. Viisi rekkaa seitsemästä on varattu elintarvikekuljetuksiin ja kahdella muulla hoidetaan muun muassa Loimaan K-raudan kuljetuksia. Kilometrejä on kertynyt vuosien varrella runsaasti.

35 kertaa maapallon ympäri


–Meidän vanhin auto on 20 vuotta vanha ja siinä taitaa olla nyt 1,4 miljoonaa kilometriä, Jussi Holm paljastaa.

–Kyllä se on aika kova lukema, kun laskeskelin, että se on 35 kertaa maapallon ympäri, Harri Holm naurahtaa.

Kalustoa pitää uusia, sillä ajan vaatimukset kovenevat erityisesti elintarvikepuolella. Halpaa lystiä se ei ole.

–Tuollainen 74 tonnia vetävä auto ja kärry maksavat uutena sellaisen 350 000 euroa ilman arvonlisäveroa, kertoo isä-Holm ja toimittajalta pääsee pitkä vihellys.

Sukupolvenvaihdos on käynnistymässä kuljetusyrityksessä hiljalleen. Viljelyn osalta se on jo tapahtunut.

–Meillä on Jussin kanssa maatalousyhtymä ja vuokrattiin isältä pellot ja koneet. Riistohintaan tietenkin, Henry Holm naurahtaa ja vakavoituu sitten jatkamaan.

–Maatalouden tulevaisuus on hyvin vaikeasti ennustettavissa, mutta silti tähän haluttiin velipojan kanssa lähteä.

Holmin rekat eivät kulje kotimaata pidemmälle. Pisimmät matkat tulevat Ouluun, mutta paljon Holmit ajavat Naantaliin.

–Ei siellä ratin takana loppujen lopuksi mene niin paljon aikaa. Lastaamiseen ja purkamiseen ja odotteluun menee melkein yhtä paljon, Jussi Holm selventää. Ajankuluksi Holmit käyttävät hieman eri asioita. Jussi kuuntelee pääasiassa Spotifystä musiikkia, Henry musiikkia ja podcasteja. Harri on perinteisemmän radion kuuntelija.

–Kyllä se tietenkin vähän niin menee, että kun on aamupäivällä kuunnellut ne samat uutiset jo kymmenen kertaa, niin haluaa jo vähän muuta, Harri Holm naurahtaa.

Yrittäjän perhearki täynnä haasteita


Henry ja Jussi Holm muistelevat, että pieninä poikina piti lähteä isän mukaan hommiin, jos halusi isän kanssa viettää aikaa.

–Olihan se aika hurjaa silloin, kun lähdin aamulla ennen kuin lapset olivat heränneet ja illalla tulin kotiin juuri ehkä peittelemään lapset sänkyyn. Yrittäjälle kertyy aika pitkiä päiviä, mutta silti on pääasiassa ollut sellaista ajoa, että on päästy illaksi kotiin. Joskus täytyy olla yötä reissussa, mutta harvemmin, Harri Holm sanoo.

–Sitten kun tässä vielä viljellään maata, niin kyllä se kuljetushommien jälkeen menee usein yötöiksi.

Henry Holmista tuli isä viime helmikuussa, kun Juho-poika syntyi juuri ennen korona-aikaa. Henry kertoo, että hän aikoo yrittää olla aktiivisesti mukana perhe-elämässä, vaikka yrittäjäksi onkin ryhtynyt.

–Kai ne on sitten järjestelykysymyksiä, vaikka ei tässä nyt vielä ole oikein siitä kokemusta tullut, kun poika on niin pieni.