Auran Alko täytti 30 vuotta – Vuosien saatossa kirkkaat ovat vaihtuneet viineihin

0
Auran Alko mynnjät Sanna Koski ja Paula Karlin ovat sitä mieltä, että töitä kannattaa tehdä iloisella mielelllä.

AURA. Auran Alko täytti 30 vuotta lauantaina 10.10. Se, että Alko avasi ovensa juuri Aurassa ja juuri kolme vuosikymmentä sitten, oli pitkän väännön tulos.

Alkon myymälää suunniteltiin myös Pöytyälle, mutta Pöytyän päättäjät eivät olleet yksimielisesti hankkeen takana. Vuonna 1985 Pöytyän kunnanhallitus teki Alkolle esityksen myymälän saamiseksi Riihikoskelle, mutta päätös ei ollut yksimielinen. Valtuuston päätöksestä hakea Alkon myymälää tehtiin vuonna 1988 valitus Turun ja Porin lääninhallitukseen.

Aurassa sen sijaan oltiin hankkeen takana yksimielisesti, koska sen nähtiin hyödyttävän paikallista elinkeinoelämää laajemminkin. Auran valtuusto oli yksimielisesti sitä mieltä, että liikettä haetaan ja niin tehtiinkin. Ensimmäinen hakemus ei tuottanut tulosta vuonna 1988, koska Auranmaan kunnat olivat erimielisiä siitä, mihin kuntaan myymälä pitäisi sijoittaa. Loppuvuonna 1989 myönteinen päätös kuitenkin saatiin.

Pitkäripaisen ovi kävi loppuvuonna 1990 vauhdikkaasti.

Tammikuussa 1991 Auranmaan Viikkolehti saattoi kertoa, että 65 aukiolopäivää vuonna 1990 tuotti Alkon kassaan 4 357 000 markkaa. Päivämyynti oli siis keskimäärin 67 000 markkaa. Avajaispäivänä Alkossa vieraili 713 ostanutta asiakasta.

65 myyntipäivän aikana Alkossa oli ehtinyt käydä 23 600 asiakasta, joten sangen odotettu palvelu oli selvästi kyseessä. Keskimäärin yksittäinen asiakas jätti Alkon kassaan loppuvuonna 1990 185 markkaa.

Enemmän viinejä ja palvelua

Jos kolme vuosikymmentä sitten asiakas lähti Auran Alkosta useimmiten pullo kirkasta taskussaan, nykyisin mukaan tarttuu yhä useammin viinipullo.

–Asiakkaat kysyvät nykyään rohkeasti neuvoja, mikä on hienoa. Yleisin kysymys on varmaan, että suosittele hyvää viiniä. Sitten ryhdyn tekemään lisäkysymyksiä, että minkälaisen ruuan kanssa viini mahdollisesti tulee ja millaiseen tilaisuuteen j onko lempiviinejä, kertoo vuodesta 2001 lähtien Auran Alkossa työskennellyt Sanna Koski .

Koskelle työ Alkon myyjänä on unelma-ammatti.

–Tämä liike on vähän kuin minun lapseni. Olen aina tykännyt olla ihmisten kanssa tekemisissä. On mukavaa kun ihmiset kommentoivat, että olet aina niin ihanan iloinen, Koski kertoo.

Asiakkaiden toimintatavat vaihtelevat paljon.

–Yksi haluaa olla trendin harjalla, toinen seuraa tiiviisti sosiaalisessa mediassa olevia suosituksia, Koski kertoo.

Vaikka Aurankin Alkossa viinien osuus on lisääntynyt ja väkevien vähentynyt, sijainti vaikuttaa Alkon myyntiin aika lailla.

–Viinien myynti on kaupungeissa usein vieläkin suuremmassa roolissa kuin maaseutujen Alkoissa, kertoo palvelupäällikkö Heidi Jokinen , jonka vastuulle kuuluu Auran lisäksi myös Lieto ja Raision keskusta.

Toivoakin saa

Osa trendeistä näkyy kaikkialla. Esimerkiksi Roseeviinien ja kuohuviinien asema on nykyisin paljon vahvempi kuin kolme vuosikymmentä sitten. Toisaalta keskioluen myynti on siirtynyt vuonna 1969 tehdyn alkoholilakimuutoksen seurauksena lähes kokonaan ruokakauppoihin.

Asiakkaiden toiveet vaikuttavat paljon siihen, mitä hyllyiltä löytyy. Omia tuotetoiveita asiakkaat voivat käydä jättämässä esimerkiksialkotoive.fi:n kautta, joista poimitaan myymälän valikoimiin mahdollisuuksien mukaan toivottuja tuotteita.

–Valikoima elää niin vuodenaikojen kuin asiakastoiveidenkin mukaan. Nykyisin on paljon myös erilaisia teemoja, joiden mukaan hankitaan tuotteita, Koski kertoo.

Korona on näkynyt Alkon myynnissä selvästi. Sekä ravintoloissa nautitun että ulkomailta tuodun alkoholin määrä on vähentynyt, mikä on lisännyt Alkon myyntiä.

Kosken mukaan on hyvä miettiä juoman ostopaikkaakin.

–Meillähän on teemanakin että maistoimme juomasi eli tuotteet ovat aina turvallisia. Panostamme tuoteturvallisuuteen ja laadunvarmistukseen, tätä puolta harva asiakas tulee ajatelleeksi. Alkoon jätetty veroeuro hyödyttää kotimaassa, Koski muistuttaa.