Valasrannantielle pikeä pintaan – Yksityistielle laskettiin kestopäällyste

0
Hoitokunnan puheenjohtaja Taavi Vehanen, jäsenet Jari Kulmala ja Juha Nummelin sekä tieisännöitsijä Pirjo Hörkkö ovat iloisia, että Valasrannalle pääsee taas kestopäällystettyä tietä pitkin.

PÖYTYÄ/Yläne. Kauden mittavin tienpäällystystyö Yläneellä on reunatäyttöjä myöten valmis. Kuusi vuotta sitten soratieksi (AVL 4.8.2015) muutetun Valasrannan yksityistien tieosuus Hinnerjoentieltä tanssilavan liittymään asti on saanut taas kestopäällysteen.

Tietyöurakan kustannusarvio oli 32 000 euroa. Pöytyän kunta tukee yleishyödyllistä hanketta 6 400 euron avustuksella.

Tiekunnan suurimmat osakkaat ovat SF Caravan TL Pyhäjärvi ja Valasrannan tanssilavaa ylläpitävä Yläneen kk:n VPK. Lisäksi tiekuntaan kuuluu 15 pienempää osakasta.

–Kunnan ennakkopäätös avustuksesta oli ratkaiseva tuki, että tähän hankkeeseen lähdettiin. Tiekunnan Yläneen Osuuspankilta ottama laina kyetään maksamaan miltei vuotuisesta tienhoidosta säästyvillä varoilla, sanovat hoitokunnan jäsenet Juha Nummelin, Taavi Vehanen ja Jari Kulmala.

Tieisännöitsijä Pirjo Hörkkö uskoo, että uusi kestopäällyste lisää Valasrannan houkuttelevuutta tanssikansan, karavaanareiden, veneilijöiden, kesä- ja talviuimareiden ja retkeilijöiden silmissä. Kuhankuonon retkeilyreitistön Kahden järven kierros alkaa Valasrannan parkkipaikalta.

–Päällystyksestä on tullut hyvää palautetta. Nyt on kiva kulkea. Valasranta on Yläneen ylpeys, jonka houkuttavuutta hyvä tie kohentaa.

Päällystetty tieosuus ei ole järin pitkä, noin 670 metriä, mutta etenkin kesäaikaan vilkkaasti liikennöity.

–Soratie vaatii lanausta, sorastusta ja pölynsidontaa. Silti sitä on vaikea pitää kunnossa, johon kaikki käyttäjät olisivat tyytyväisiä. Viime kesänä tiellä oli paljon ”nimismiehen kiharaa”, Kulmala muistuttaa.

Vehasen mukaan kesäiset tanssi-illat vetävät keskimäärin 600–900 kävijää. Karavaanareilla on omalla alueellaan noin sata matkailuvaunua. Monet kalastajat laskevat veneensä Pyhäjärven aalloille juuri Valasrannan veneenlaskupaikalta.

Hörkkö sanoo, että kyseessä on ensimmäinen hänen isännöimänsä yksityistieosuus, joka on saanut kestopäällysteen. Tavallisesti yksityisteiden isoimpia hankkeita ovat siltojen uusimiset ja kantavuuden parantamiset, joita valtiokin on tukemassa.

Asfaltointityön teki oripääläinen Super Asfaltti Oy ja reunatäytön hoiti MJS-Infra Oy.