Kolumni: Kirjapainosta someen

0

”Olen kanssasi eri mieltä, mutta puolustan viimeiseen saakka oikeuttasi omaan mielipiteeseesi”, on vanha viisaus, joka viime aikoina on päässyt monilta unohtumaan. Kovin suvaitsemattomia tuntuvat olevan varsikin suvaitsevaiset, jotka eivät suvaitse mitään, mitä pitävät itse suvaitsemattomuutena.

Radikaaleimmat ovat ryhtyneet suoranaisiksi ajatuspoliiseiksi tai vähintäänkin sanapoliiseiksi. Kyseessä on mielenkiintoinen ajatuskuperkeikka, sillä jo määritelmällisesti suvaitsevaisuus tarkoittaa sen sietämistä ja sallimista, mitä ei itse pidä hyvänä.

Oman mielenkiintoisen lisänsä suvaitsevaisuuskeskusteluun tuovat tutkijat ja tietokirjailijat Markku Mattila ja Ari Haasio, jotka ovat kirjoittaneet kirjan suvaitsemattomuuden historiasta. Käsitellyksi tulee niin pukeutuminen kuin evakkojen kohtelu.

Kaksikkoa haastateltiin radiossa ja kiinnitin huomiota mielenkiintoiseen rinnastukseen: sosiaalinen media on uusi kirjapainotaito. Kirjapainotaito ja uskonpuhdistus olivat samanaikaisia ilmiöitä. Yhtäkkiä suurilla joukoilla oli mahdollisuus itse lukea Raamattua ja muodostaa siitä mielipiteensä. Aikaisemmin papin mielipide oli riittänyt.

Kirjoittajien mukaan tästä seurasivat uskonsodat, jotka pistivätkin koko Euroopan aika lailla matalaksi. Syy-seuraus-suhde ei ehkä ole aivan noin yksioikoinen, mutta mielenkiintoinen se on.

Sosiaalinen media on siis kirjoittajien mielestä uusi kirjapainotaito. Nykyisin kenellä tahansa on mahdollisuus saavuttaa mielipiteelleen hyvinkin laaja yleisö. Välillä tuntuu, että mitä uskomattomampi mielipide, sitä laajempi yleisö. Se, mitä sosiaalisen median keksiminen vielä saa aikaan, jää kirjoittajien mukaan nähtäväksi.

Voi tietysti väittää, että tähän mennessä sosiaalinen media on saanut aikaan ainakin arabikeväästä alkaneen Syyrian sisällissodan, vuoden 2015 pakolaisvyöryn Eurooppaan ja sen, että koronan nujertaminen on osoittautunut luultua vaikeammaksi, kun osa ihmisistä hakee rokotetietonsa netin huuhaa-sivustoilta eikä terveysalan ammattilaisilta. On helppo osoittaa, millaista sekasortoa sosiaalinen media on saanut aikaan, mutta onko se peilin vika, jos nenä on vino?

Sosiaalisen median henkeä ei voi kuitenkaan pistää takaisin pulloon, kun se sieltä on kerran karannut. Kurkistus historiaan rauhoittaa. Mielenkiintoinen anekdootti koskee samaista välinettä,  jolla sosiaalistakin mediaa yleensä käytetään. Kun lankapuhelin keksittiin, osa ihmisistä vastusti uutta keksintöä, koska se avasi suoran linjan ihmisten välille. Jos kuka tahansa voi soittaa vaikka presidentille, eihän siitä mitään tule. En tiedä, paljonko Saulin puhelin pirisee, mutta tuskin vaivoiksi asti. Sitä vastoin presidentti itse voi soittaa luurillaan vaikka luontoiltaan.

 

päätoimittaja
Asko Virtanen
asko.virtanen@avl.fi