Paikallisjunahanke nytkähtelee eteen päin

0
Auran asemanseutu lakkasi olemasta asema vuonna 1991, jolloin juna on viimeksi Aurassa pysähtynyt. Viime kesänä asemapäällikkö Toni Tikkanen oli vastassa Turusta tullutta junaa ja sai sen pysähtymäänkin, kun Auran kunta järjesti markkinointitempauksen. Turusta tulleista matkustajista usempikin oli valmis harkitsemaan muuttoa Auraan, jos yhteydet olisivat kunnossa. Kuva: AVL arkisto/Sari Holappa

AURANMAA. Viime päivinä mediassa on puhuttanut uusi nimettömänä pysyvä toimija, joka hieroo VR:n kanssa kauppoja vanhoista paikallisjunavaunuista, jotka olivat jo menossa romuttamolle.

Turun Sanomien (15.1.) mukaan vaunuja oltaisiin ensi vaiheessa ottamassa käyttöön Turun ja Uudenkaupungin, ehkä myös Rauman ja Kokemäen välillä. Liikennöinti Turun ja Uudenkaupungin välillä saattaisi alkaa jo kahden vuoden kuluttua.

Suunnitelmat on pantu merkille myös Auranmaalla ja koko Loimaan seutukunnalla, missä on haaveiltu paikallisjunaliikenteen elvyttämisestä jo vuosikymmeniä.

Pöytyän kunnanjohtajan Mika Joen mukaan Auran, Pöytyän ja Loimaan kunnanjohtajat ovat lähiviikkoina pitämässä kokousta asian tiimoilta. Mukaan kutsutaan lisäksi myös ainakin Liedon edustaja.

–Selvää on, että jos Turun seudulle halutaan lähijunaliikennettä, julkisen rahan eli valtion ja kuntien roolin pitäisi olla merkittävä. Edes Ruotsissa lähijunaliikenne ei yleisesti ottaen kannata markkinaehtoisesti, Joki muistuttaa.

Tarjonta lisää kysyntää?

Joen mukaan on selvää, että mahdollinen lähijunaliikenne kiinnostaa Loimaan seutukunnan kuntia.

–Turun roolistakin on puhuttu paljon, mutta Turku on viestittänyt, ettei se lähde hanketta vetämään.

Turun ja Loimaan välillä on vain yksi raide, mikä tuo omat rajoituksensa.

–Konsulttien mukaan kaukojunien väliin mahtuisi lähijunaliikennettäkin ihan kivasti. Laituri-investoinnit eivät ole iso asia. Kelvollisen kaluston hankinta on nähty isommaksi asiaksi, mutta jos kalustoa olisi saatavissa edullisesti niin kuin nyt näyttää, niin sehän olisi hyvä asia. Paljon on tietysti kiinni siitäkin, miten VR asian näkee, Joki pohtii.

Joen mukaan on kuitenkin vaikea ennustaa, kuinka paljon paikallisjunalla olisi käyttöä. Nykyisin seutukunnalta Turkuun ajavat bussivuorot ovat melko tyhjiä.

–Yhdessä vaiheessa vuoroja lisättiin kuntien ja Elyn yhteistyönä, mutta se ei juuri tuonut uusia matkustajia. Toisaalta voi olla niinkin, että jos joukkoliikennettä olisi enemmän ja myös raiteilla sitä myös käytettäisiin enemmän, Joki pohtii.

Turku lähemmäksi

Auran kunnanjohtaja Terhi Källi pitää avausta tervetulleena.

–Uudenkaupungin yhteys olisi hyvä päänavaus. Jos lähijuna pysähtyisi Aurassa, sillä olisi suuri merkitys esimerkiksi työmatkaliikenteelle ja se lyhentäisi henkistä välimatkaa Turkuun, Källi näkee.

Vaikka maakunnassa on viime vuosina puhuttu lähinnä tunnin junasta Helsinkiin, yhteys Turusta Toijalaan avaisi tien koko muuhun Suomeen.

Källin mukaan on syytä myös selvittää, olisiko hankkeelle saatavissa EU-tukea.

–Kyseessä on ilmastoon liittyvä hanke, joten tukea voisi hyvinkin saada. Raideliikenne on joka tapauksessa tulevaisuutta, Källi painottaa.

Sitä, paljonko julkisen tuen pitäisi olla, on Källin mukaan vaikea arvioida.

–Siihen pitäisi luoda joku väestöpohjaan perustuva malli, Källi sanoo ja toivoo, että myös Varsinais-Suomen liitto ottaisi asian ajamisessa aktiivisen roolin koko maakunnan näkökulmasta.

Aura kiinnostaa turkulaisia

Auralla on jo kokemusta siitä, että kiinnostusta junalle on. Aura järjesti viime kesänä markkinointitempauksen, jossa turkulaisia tuotiin junalla Auran iltatorille yhteistyössä Höyryveturit Oy:n kanssa.

–Sitäkin kannattaa selvittää, voisiko juna tulla kesätorille vaikka pari kertaa kuussa kesän aikana, mutta se vaatisi laiturin Oikotien päähän, Auran kehittämisjohtaja Anna-Mari Alkio miettii.

Pro Yritien toiminnanjohtajan ominaisuudessa Alkio muistuttaa, että kyse on kokonaisuudesta.

–Ysiväylää halutaan edistää kokonaisuutena ja vihreät liikkumismahdollisuudet ovat tulevaisuutta, Alkio muistuttaa.