Raiteet kuntoon auralaisvoimin

0
Mika Mäkisen maanrakennusliike vastaa yhdessä GRK Rail Oy:n kanssa huhtikuun alusta lähtien lounaisrannikon junaratojen ja turvalaitteiden kunnossapidosta. (Kuva: Asko Virtanen)

AURA. Auralainen Maarakennus M. Mäkinen vastaa yhdessä GRK Rail Oy:n kanssa huhtikuun alusta lähtien lounaisrannikon junaratojen ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Urakan kesto on viisi vuotta ja siinä on lisäksi kahden vuoden optio.

Urakka käsittää noin 500 kilometriä rautatietä. Alue käsittää rataosuudet Kirkkonummelta Uuteenkaupunkiin, Turusta Toijalaan ja Hyvinkäältä Hankoon. Vilkkaimmin liikennöity osa on rantarata eli väli Kirkkonummelta Turkuun. Yhteensä alue sisältää muun muassa 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä ohjaus- ja turvalaitteita.

Sekä GRK Rail että Maarakennus M. Mäkinen ovat viime vuosina kasvaneet vauhdilla.

–Urakan arvo on noin 5-7 miljoonaa vuodessa. Summasta arviolta miljoona tulee lisätöistä kuten kiskojen vaihdosta. Suurin osa tulee siis peruskunnossapidosta, kertoo toimitusjohtaja Mika Mäkinen.

Mäkisen mukaan viimeistään kesällä uuden urakan vuoksi yrityksen on rekrytoitava lisää työvoimaa.

Kunnossapito pitää sisällään hyvin erilaisa töitä, muun muassa lumitöitä, ylikäytävien puhdistusta, kiskojen ja pöllien vaihtoa.

Nopeaa kasvua

Maarakennus M. Mäkinen on parissa vuodessa tuplannut niin henkilöstönsä kuin liikevaihtonsakin. Kaksi vuotta sitten yhtiöllä oli viisitoista henkeä töissä ja liikevaihto oli noin kolme miljoonaa. Viime tilikauden liikevaihto nousee yli kahdeksaan miljoonaan ja henkilöstömäärä oli 35-40 henkilöä.

Yhtiön liikevihto tulee lähes kokonaisuudesaan ratatöistä, joista 35 vuotta vanhalla yrityksellä on 25 vuoden kokemus.

–Tällä hetkellä olemme mukana muun muassa Turun ratapihatöiden urakkakilpailussa. Töitä tehdään kuitenkin myös muualla kuin Varsinais-Suomessa. Tällä hetkellä olemme mukana Joensuun ja Kouvolan kunnossapidoissa sekä Riihimäellä ja Helsinkissä, Mäkinen kertoo.

Rataverkon kunto on kestopuheenaihe varsinkin silloin kun junat ovat myöhässä.

–Vaihteet ovat nykyisin kauko-ohjattavia ja huoltoporukoita on vähemmän kuin menneinä vuosikymmeninä. Rahaa kunnossapitoon saisi tietysti satsata enemmänkin, mutta suunta on ollut viime vuosina oikea. Muun muassa rantarataan on satsattu enemmän kuin ennen, kertoo Maarakennus M. Mäkisen työmaapäällikkö Kimmo Katajaniemi.

Tuttu kumppani

GRK Railin toimitusjohtaja Mikko Nyhä on tyytyväinen, että kunnossapitourakkaan löytyi tuttu kumppani.

–Allianssiurakassa tilaaja on osa järjestelmää. Mallissa joustavuus ja luottamus kaikkien toimijoiden kesken on keskeistä, koskelaislähtöinen Nyhä kertoo.

Allianssiurakassa tilaaja ja palveluntuottajat yhdessä miettivät miten toimitaan.

GRK Railin liikevaihto on 100 miljoonaa, työntekijöitä on 400. Yhtiö on hoitanut muun muassa Suomen suurinta rautateiden kunnossapitoaluetta Uudellamaalla jo pari vuotta. Nyt hoitoon on tulossa Turun alueen kunnossapito.

–On mukava päästä Turkuun tekemään töitä. Omalta osaltani ympyrä sulkeutuu, sillä aloitin työurani vuonna 1996 teekkariharjoittelijana Turun rata-alueella, Nyhä kertoo.