Henkilökohtaista palveluakin tarvitaan

0

Someron Säästöpankki avaa ovensa Marttilassa maanantaina. Oli odotettavissa, että Auranmaan pankkikilpailu kiristyy sen jälkeen, kun osuuspankki ilmoitti supistavansa konttoriverkkoaan.

Pankkisektori on ollut muutoksessa jo pitkään eikä moni käy pankkikonttorissa välttämättä vuosikausiin vaan hoitaa pankkiasiat sähköisten palveluiden avulla. Pitää kuitenkin muistaa, että ihmisiä ja siten myös pankkien asiakkaita on hyvin monenlaisia. Osalla voi olla vaikeuksia käyttää sähköisiä palveluita, osa vain yksinkertaisesti arvostaa enemmän henkilökohtaista kontaktia kuin asioiden hoitamista konetta näpyttelemällä.

Pankit ovat vain yksi välttämätön palvelu, jota on viime vuosina siirretty yhä enemmän verkossa hoidettavaksi. Uhkana on, että ihmiset jakautuvat sen perusteella, mikä heidän kykynsä ja halunsa sähköisten palveluiden käyttämiseen on.

Pankkien kohdalla näyttää siltä, että ongelma saattaa ratketa myös markkinaehtoisesti, mutta julkisten palveluiden kohdalla on yhteiskunnan tehtävä pitää huolta siitä, että palvelua saavat kaikki ihmisryhmät. Tämä koskee esimerkiksi verottajaa ja Kelaa.

Näyttää siltä, että ainakin osa ihmisistä elää sen harhan vallassa, että ”kaikki on netissä”. Näin ei ole. Yhteiskunta sähköistyy, mutta sen vauhtia vaihtelee eri ihmisryhmissä. Kaikilla on kuitenkin oltava mahdollisuus hoitaa kohtuullisella vaivalla tarvittavat asioinnit.