Auran Föli-haave tyssää, jos yksikin Fölin jäsenkunta lyttää hankkeen

0
Linjan 614 Föli-bussi oli parkissa kuljettajan tauon ajan Kosken keskustassa.

AURA. Konsultti on ryhtynyt selvittämään, mitä Auran liittyminen Turun seudun joukkoliikenne Föliin maksaisi Auralle itselleen ja muille Föli-järjestelmässä oleville kunnille.

Föliä luotsaava joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte tuumaa, että Auran eteneminen kohti Föliä muistuttaa jossain määrin suomalaisten tiiviisti seuraamia Nato-jäsenyysneuvotteluja.

Auralaisten Föli-haave tyssää, jos yksikin Fölin jäsenkunta on sitä vastaan.

– Puolesta tai vastaan olemiseen vaikuttaa se, olisiko uudesta liittyjästä lisäkustannuksia tai parantuisiko vaikkapa vuorotarjonta Fölissä uuden liittyjän myötä, Korte selittää.

Hän ei halua lähteä ennakoimaan, paljonko Föli tulisi auralaisille maksamaan. Kortteen mielestä kustannuskysymyksiin kannattaa palata vasta syksyllä, kun konsultin tekemä selvitystyö valmistuu. Selvitystyön maksaa Auran kunta.

Selvitys ei sido Auraa Föliin. Sitä varten tulee tehdä erillinen liittymishakemus. Selvitys on jo tehty Fölistä kiinnostuneissa Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Paimion ja Paraisten kunnissa.

Päätepysäkki sopisi Auraamon kulmalle

Jos Aura hakee ja se hyväksytään Föli-kunnaksi, auralaisilla on sanansa sanottavanaan seutulinjojen järjestämiseksi. Toiveita hiottaisiin Fölin suunnittelijoiden sekä muiden Föli-kuntien edustajien kanssa.

Kunnanjohtaja Terhi Källi sanoo henkilökohtaiseksi toiveekseen, että Aurasta tulisi Föli-kunta ja Föli-vuoroja kulkisi sekä Turuntiellä että moottoritiellä. Källin mielestä Auraamon kulmalla olisi oivallinen päätepysäkin paikka. Nykyinen ELY-keskuksen rahoittama liikenne sulautuisi todennäköisesti Föliin.

Halutessaan Aura voisi perustaa omalla kustannuksellaan kuntarajojensa sisäisiä Föli-linjoja.

Matkaliput halpenisivat

Kuntalaisten kannalta merkittävin muutos nykyiseen olisi matkalipun hinnan aleneminen.

Tällä hetkellä kertaliput Aurasta Turkuun maksavat 5,80–10,90 euroa. Jos Aura olisi Föli-kunta, lippu maksaisi 3 euroa ja alle 15-vuotiailta 1,50,-. Föli-lippu on voimassa kaksi tuntia, joten Aurasta ostetun lipun kera ehtisi vaihtaa vielä seuraavaankin bussiin. Suurin osa Föli-asiakkaista käyttää kausikortteja.

Mikäli Aura liittyy Föliin, tarkoittaako se siirtymistä vyöhykehinnoitteluun?

Sirpa Korte kertoo, että vyöhykehinnoittelusta on keskusteltu Fölissä, muttei se ole näköpiirissä. Hänen mukaansa matkan pituudesta riippumaton tasataksa on Fölin valttikortti, johon ovat tykästyneet niin kuljettajat kuin matkustajatkin. Sen ohella toinen tärkeä asia on matkustamiseen liittyvän informaation selkeys.

– Esimerkiksi bussin tuloa voi seurata kännykästä, Korte selittää.

Lähijunakin yhä tapeetilla

Sirpa Korte kiittelee Auran Föli-selvitystä positiiviseksi ja hivenen yllättäväksikin uutiseksi. Hän haluaisi mieluusti toivottaa Auran tervetulleeksi Turun seudun joukkoliikenteeseen.

Aikaisimmillaan Aurasta voi tulla Föli-kunta vuonna 2024. Terhi Källi kertoo, ettei lähijunaakaan ole unohdettu. Siitä käytäviä keskusteluja jatketaan tulevana keskiviikkona. Källin mukaan lähijuna on pidemmän tähtäimen projekti verrattuna Föliin.

Entäpä jos kaksi joukkoliikennejärjestelmää olisi liikaa ja Föli haittaisi lähijunan kehittämistä, voisiko Aura erota Fölistä?

– Eroaminen on mahdollista, kunhan liikennöintisopimukset hoidetaan loppuun saakka, Sirpa Korte vastaa.

Nykyiset Föli-kunnat ovat Turku, Lieto, Kaarina, Rusko, Raisio ja Naantali.