MARTTILA, LIETO. Opetus- ja johtamistaidoistaan kehutun Marttilan koulun luokanopettaja Eemi Rantamäen mukaan johtajuutta pitää opetella. Hän näkee siinä itselläänkin vielä kehittymisen varaa. Opettajana Rantamäki on työskennellyt seitsemän vuotta, joista viimeiset kolme Marttilassa poikavaltaisen ryhmän opettajana.
Rantamäki ei usko vanhanaikaiseen autoritääriseen johtamiseen eikä kansakoulumaisen tiukkoihin rangaistuksiin.
–Pienten ihmisten johtajan pitää olla sellainen, että kohtaa heidät henkilökohtaisesti ja tekee yhdessä heidän kanssaan asioita, hän sanoo.
Jokainen luokka on hänen mukaansa erilainen sukupuolijakaumasta riippumatta.
–Luonteet, ei niinkään sukupuoli, on se mikä vaikuttaa. Jokaisella luokalla on vahvuutensa.
Asiaa voisi tarkastella myös haasteiden kautta, mutta Rantamäki toteaa, että haasteita kuuluukin olla ja että haasteet kuuluvat työhön. Opettajien uupumisesta on julkisuudessa kirjoitettu paljon ja Rantamäkikin sanoo ymmärtävänsä, mistä huoli opettajien jaksamisesta kumpuaa. Hän itse ei kuitenkaan ole kokenut työtään raskaaksi.
Kaikkinensa Rantamäen käsitys nykylapsistakin on myönteisempi kuin julkisuudessa käydyissä keskusteluissa. Lasten, varsinkin poikien, käyttämä runsas ruutuaika näkyy hänen mukaansa koulutyössä, mutta isolla osalla lapsista asiat ovat hänen mielestään hyvin.
–Opetustyössä en näe tilannetta samanlaisena kuin esimerkiksi somekeskusteluissa. Perusasiat ovat lapsilla aika samalla lailla kuin omassa lapsuudessa ja moni asia on muuttunut parempaan suuntaan. Heistä kasvaa oikeasti fiksuja nuoria.
Parasta opettajan työssä on Rantamäen mukaan ne hetket, jolloin näkee oppilaiden onnistumiset. Marttilan koulua hän pitää hyvänä työympäristönä niin oppilaille kuin opettajille.
–Marttilassa on pienen koulun edut, oman luokan lisäksi tuntee muutkin oppilaat. Hyvin on myös toteutettu koulun ympäristö, josta löytyy todella laajat liikuntamahdollisuudet sekä metsää. Opetusta on mukava toteuttaa.
Työyhteisö saa Rantamäeltä niin ikään kiitokset.
Opettajaksi ryhtyminen ei ollut säkyläläislähtöiselle ja lietolaistuneelle Rantamäelle itsestään selvä valinta. Hän kertoo, ettei lukion jälkeen vielä tiennyt, minne suuntautuisi. Hän oli kuitenkin aina kokenut viihtyvänsä koulussa ja pärjännyt hyvin monissa aineissa, joten opettajaksi opiskelu tuntui luontevalta valinnalta.
–Lisäksi olen aina tykännyt työskennellä ihmisten kanssa.
Rantamäki saa kehuja myös oikeudenmukaisuudestaan. Hän myöntää, ettei aina ole helppo olla oikeudenmukainen.
–Esimerkiksi välituntiriitojen ratkaisemisessa kerrotaan kaksi tarinaa, eikä aina itsekään tiedä, miten olisi oikein toimia.
Ensi syksynä Rantamäki aloittaa uuden luokan kanssa. Kovin paljon hän ei ole vielä ennättänyt tulevaa syksyä miettiä, sillä kesä on mennyt oman lapsen kanssa touhutessa ja toisen syntymää odotellessa. Vauvan odotettiin syntyvän puolessa välissä kesälomaa.
–Loppuloman on niin sanotusti lukujärjestys täynnä, Rantamäki ennakoi vauvan tuloa.
Anna kehun kiertää -juttusarjassa pistetään kehu kiertoon. Eemi Rantamäen kehui Elina Sätilä. Seuraavaksi esitellään Eemi Rantamäen kehuma henkilö.
KEHU KIERTOON
Kuka: Eemi Rantamäki
Mitä: Marttilan koulun opettaja
Kehut: ”Marttilan koulussa työskentelevä luokanopettaja Eemi Rantamäki osaa opettaa ja ennen kaikkea johtaa vilkasta, poikavaltaista ryhmää hyvin. Hän on rauhallinen, asiallinen ja jokaista oppilasta kohtaan oikeudenmukainen. Hän on mukavaksi ja kivaksi kehuttu opettaja, joka yrittää aina parhaansa.” Elina Sätilä.