Historiainnostus ruokkii Isotalojen autokokoelmaa Oripäässä

0
Jukka ja Jussi Isotalo sekä BMW 501, jota valmistettiin vuosina 1952-58.

ORIPÄÄ. Isän ja pojan, Jukka ja Jussi Isotalon , tallissa on kulkuvälineitä kansanautoista edustuspeleihin. Ensin mainittuja edustaa Jussi Isotalon tyttären Fiat 600, joka on sisätiloiltaan hämmästyttävän avara pikkuauto ja Isotalojen mukaan ihan mukava ajettava.

Tallin uusin tulokas on erään lentokapteenin olympiavuonna 1952 Suomeen tuoma BMW 501. Jussi Isotalo hoksasi sen myynti-ilmoituksen ennen koronapandemian alkua. Ostaminen vaati häneltä kypsyttelyä; alumiinikoria peitti laivan pohjamaalia muistuttanut väri, sisustus oli heikossa kunnossa ja pientä laitettavaa riitti siellä ja täällä.

Toisaalta rakentelu kuuluu Jussi Isotalon mielestä autoharrastuksen mukaviin puoliin. Maalauksen ja sisustuksen uusimisen hän jätti paikallisten ammattilaisten harteille. 501:n kuusipyttyinen moottori oli moitteettomassa kunnossa. Pohjaan oli aikanaan sivelty niin tömäkkä ruostesuojaus, ettei korroosiostakaan ollut juuri merkkejä.

BMW 501 on kulmakivi saksalaisen autoteollisuuden historiassa. Se on ensimmäinen toisen maailmansodan jälkeen suunniteltu Bemari ja myös ensimmäinen Baijerissa valmistettu BMW-auto. Sitä ennen BMW:n autoja sekä moottoripyöriä oli tehty Itä-Saksan puolelle jääneessä Eisenachissa. Baijerissa oli puolestaan keskitytty lentokonemoottorien tuotantoon.

Jussi Isotalo tuumaa 70-vuotiaan BMW:n tarjoavan nykymittapuullakin arvioituna mukavaa kyytiä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on ryyppynuppiin syttyvä valo, joka muistuttaa rikastimen olevan päällä. BMW on saanut aikanaan kehuja tehokkaasta lämmityslaitteesta ja kesällä taas on tarjolla raikasta ilmavirtaa. Maantielle päästyä Isotalo kehottaa kääntämään jalkatilassa olevaa vipua. Se avaa luukun, josta tuulee niin että tukka hulmuaa.

Packard käy kuin kello

Jukka Isotalon silmäterä on Packard Touring Sedan vuodelta 1939. Hänen isällään Paavo Isotalolla oli samanlainen ja ovatpa sellaisella kulkeneet myös valtionpäämiehet Mannerheim ja Paasikivi.

Kesän kohokohdaksi Jukka Isotalo mainitsee osallistumisen Packard-harrastajien kokoontumisen Uudessakaupungissa. Näissä edustusautoissa Jukka Isotaloa kiehtoo laadukas työjälki. Packardit ovat kuin automaailman sveitsiläisiä kelloja, jotka hyvin huollettuina palvelevat eleettömästi ja luotettavasti.

Parhaita auton ulkopuolelta aistittavia asioita ovat 8-sylinterisen moottorin rauhallinen hurina ja 30-luvun linjakkuus. Packardin hienouksiin lukeutuu Econo-Drive-ylivaihde. Sen kytkeminen madaltaa melutasoa entisestään ja samalla polttoaineenkulutus pienenee. Maantiellä Packard on Jukka Isotalon mielestä helppo ajettava ainakin niin kauan, kunhan ei ryhdy koettelemaan niin sanottujen rättirenkaiden uraominaisuuksia.

Isotalojen nykyinen Packard tuotiin Yhdysvalloista Suomeen vuonna 1997. Paavo Isotalonkin Packard on yhä olemassa. Se on nykyisin tiettävästi Pöytyällä.

Valtiomiesluokkaa Isotalojen kokoelmassa edustavat myös Audi A8 sekä V140-sarjan Mercedes-Benz 600 SEL. Jukka Isotalon hankkimaa Audia on käyttänyt Saksan liittokansleri Gerhard Schröder. Sen varustukseen kuuluu takapenkin keskikonsoliin upotettu telefaksi. Mercedes-Benz on samanlainen kuin Tarja Halosen presidenttiaikanaan käyttämä auto.

Autoja riittää, harrastajia saisi olla enemmän

Vieläkö kokoelma kasvaa?

Jussi Isotalo tuumaa, ettei auto-ostoja voi suunnitella. Niitä tehdään, kun sopiva yksilö sattuu kohdalle.

Jukka Isotalo evästää hankkimaan museoautot mahdollisimman hyväkuntoisina.

– Autojen entisöinti on hirveän kallista, etenkin jos sen antaa jonkun toisen tehtäväksi, hän sanoo.

Museopeleistä innostuneille nuorille olisi Isotalojen mielestä tilausta. Kunnossa olevia museoajoneuvoja ja jopa kokonaisia autokokoelmia tulee tarjolle, kun iäkkäät mobilistit siirtyvät autuaammille maille. Jälkipolvet eivät välttämättä ole kiinnostuneita talleihin parkkeeratuista kulkupeleistä eikä monillakaan ole mahdollisuuksia huolehtia niistä.

Tämä taas vaikuttaa siihen, etteivät museoautot ole Suomessa järin kannattavia sijoituskohteita. Jussi Isotalon mielestä tärkeintä autoharrastuksessa kuitenkin on, että se tuottaa iloa harrastajalle itselleen ja vastaantulijoidenkin kasvoille nousee herkästi hymy.