Suola tarvitsee kaverikseen liikennettä, siksi ysitie on paremmassa kunnossa kuin kymppitie

0
Jos liikennettä on vähän, suola ei pure tiehen. Esimerkiksi jouluaattona kymppitie oli jäinen, mutta kuluneella viikolla sula. (Kuva: Asko Virtanen)

AURANMAA. Auranmaata halkovat kymppitie ja ysitie kuuluvat molemmat korkeimpaan 1 S -tienhoitoluokkaan. Se tarkoittaa, että tien pitäisi olla pääosin paljas. Lumenpoistoon ryhdytään sateen alettua ja liukkautta torjutaan ennakoivasti.

Arkikokemuksen mukaan kymppitie on kuitenkin usein jäinen silloinkin, kun ysitie on sula. Syy löytyy muun muassa liikennemääristä. Esimerkiksi jouluaattona liikennettä oli vähän ja kymppitie jäinen.

–Kun liikennettä on paljon, suola tehoaa nopeammin, muistuttaa aluevastaava Petri Suomi ely-keskuksesta.

Myös lämpötila vaikuttaa siihen, miten suola tehoaa. Jos pakkanen kiristyy nopeasti, suola ei ehdi vaikuttaa.

Suuri ero liikennemäärissä

Ero kymppi- ja ysitien liikennemäärissä on suuri.

–Loimaan ja Auran välillä ysitiellä kulkee keskimäärin noin 6000 autoa vuorokaudessa, kun taas Kosken ja Tarvasjoen välillä kymppitiellä noin 3200 autoa, kertoo liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang ely-keskuksesta.

Molemmat tiet ovat Klangin mukaan onnettomuusherkkiä.

Teiden suolaus tuo ely-keskukseen palautetta puolesta ja vastaan.

–Tietyt ihmiset vihaavat maantiesuolaa ja kiukkuista palautetta tulee herkästi. Toisaalta varsinkin raskas liikenne pyytää herkästi lisää suolaa, Suomi kertoo.

Hänen mukaansa olisi kuitenkin väärin sanoa, että teitä suolataan vain raskaan liikenteen vuoksi.

–Liikennekulttuuri on nykyään sellainen, että jos suolausta ei olisi, monelle kävisi huonosti. Ihmisillä tuntuu olevan aina kiire ja teiden pitäisi olla ympäri vuoden kesäkelissä. Olisi kuitenkin tärkeää ottaa aina keli huomioon, Suomi muistuttaa.

Vähemmän suolaa

Takavuosiin verrattuna suolan käyttö on vähentynyt, mutta viime vuosina määrät ovat pysyneet aika vakiona.

–Nykyään suolataan useammin ja määrät ovat pienempiä. Paremmat sääennusteet vaikuttavat niin, että suolan käyttöä on helpompi optimoida, Suomi kertoo.

Alempaa tieverkkoa eli Auranmaa poikittaisteitä ei suolata. Normaalisti hiekkaa nähdään lähinnä risteyksissä ja jyrkissä mäissä.

–Hiekoitus on pistekohtainen, jos on normaali talvikeli. Peilijäällä tehdään niin sanottu linjahiekoitus eli tie hiekoitetaan päästä päähän, Suomi kertoo.

Kuluvan talven kelit ovat toistaiseksi olleet viime vuoteen verrattuna kohtuullisen helppoja. Viime vuonna lämpötila sahasi nollan molemmin puolin ja teistä tuli paikoin hyvin polanteisia.

–Esimerkiksi kuluvan vuoden lokakuussa ei ollut juuri lainkaan toimenpiteitä. Tästä talvesta on vielä vaikea sanoa paljoakaan. Vuoden vaihtuminen on kuitenkin myös tienpidon kannalta hyvä asia. Kun valo lisääntyy, se vaikuttaa tien pinnan lämpötilaan ja helpottaa kunnossapitoa, Suomi muistuttaa.

Kommentti

Auranmaata halkovat valtaväylät ovat molemmat perusparannuksen tarpeessa. Viime keväänä kymppitien varren kunnissa ihmeteltiin sitä, ettei vuoteen 2030 ulottuvassa väyläverkon investointiohjelmassa ole huomioitu tarvetta rakentaa kymppitielle ryhmittymis- ja poistumiskaistoja. Tarve niille ja monelle muullekin perusparannukselle on ilmeinen, sillä onnettomuuksia tapahtuu paljon.

Ysitietä käyttävät ovat puolestaan kummastelleet muun muassa sitä, että suunnitelmat leveäkaistatien muuttamiseksi nelikaistaiseksi ovat olemassa, mutta rahoitusta edelleen odotetaan. Infraan tarvitaan lisää rahaa, sillä maaseudun elinvoima tarvitsee kunnon tiet.

Asko Virtanen