Markkinoinnin paikka

0

Asuntokauppa oli viime vuonna edellisvuotta hiljaisempaa, mikä on Ukrainan sodan aiheuttamassa yleisen epävarmuuden tilassa ymmärrettävää. Kuluttajien luottamuksella on suuri merkitys siinä, miten talouden pyörät pyörivät. Liialliseen varovaisuuteen ei pidä sortua.

Maailmanpoliittinen epävarmuus tulee jatkumaan pitkään, mutta elämä jatkuu siitä huolimatta. Tärkein ihmisten talouteen vaikuttava asia on työllisyys ja se on Suomessa kohtuullisen hyvällä mallilla. Työvoimapula tulee jatkumaan, sillä väki vanhenee vauhdilla. Suurin ongelma on saada työpaikat, koulutus ja asuinpaikka kohtaamaan.

Markkinoinnilla on suuri merkitys siinä, paljonko Auranmaalle muuttaa väkeä muualta. Kynttilää ei pidä pitää vakan alla, vaan kertoa mahdollisimman laajasti ja tehokkaasti alueen hyvistä puolista. Luonto, toimivat palvelut ja vahva yhteisöllisyys ovat asioita, jotka saattavat positiivisesti yllättää alueella vierailevan. Näin on käynyt esimerkiksi Pöytyällä, kun alueelle on houkuteltu kesäpöytyäläisiä kurkistamaan alueen elämään muutamiksi viikoiksi.

Kunnat eivät perinteisesti ole olleet kovin hyviä markkinoimaan omia vahvuuksiaan. Kuitenkin esimerkiksi Aurassa on viime vuosina tehty paljon sen eteen, että kunnan elinvoimaisuus ja vahvuudet tulisivat laajemmin tietoon. Välttämättä ei tarvita edes suuria rahoja. Kunnassa viime vuonna toista kertaa järjestetty jouluvalokulkue oli hyvä esimerkki siitä, miten pelkällä hyvällä idealla ja innostamisella pääsee pitkälle.