Marttilassa käyvä Liikkuva Diabetesasema on pyörillä kulkevien terveyspalvelujen edelläkävijä

0
Thanh Tran vastaa Lounais-Suomen Diabetes ry:n mobiiliyksiköstä, Liikkuvasta Diabetesasemasta.

MARTTILA. Thanh Tran on kuljettanut Lounais-Suomen Diabetes ry:n Liikkuvaa Diabetesasemaa syyskuusta alkaen pitkin poikin Varsinais-Suomea. Yleensä hän pysäköi auton terveysaseman pihalle ja kytkee sen sähköverkkoon.

– Auton oma virta riittäisi ainakin neljän asiakkaan hoitamiseen. Kun auto on liitetty sähköverkkoon, pystyn huoletta ottamaan vastaan kahdeksan asiakasta päivässä, Tran esittelee.

Terveysasemien edustat ovat siksikin hyviä pysähdyspaikkoja, että ne ovat asiakkaille ennestään tuttuja ja asemilta löytyy odotustila, josta Tran käy kutsumassa seuraavan asiakkaan.

Sisään vaikka pyörätuolilla

Työskentely autossa ei ole Thanh Tranin mukaan sen kummempaa kuin muussakaan vastaanottotilassa.

Hoitotuoli on entuudestaan tuttua mallia ja autosta löytyy vesipiste, joka mahdollistaa jalkojen kylvettämisen. Tranin mukaan työergonomia on hyvä ja lämpötilan saa säädettyä mieleiseksi kosketusnäyttöä näpyttämällä.

Autoon pääseminen mietitytti aluksi joitakin asiakkaita, mutta nyt sitä on helpotettu tekemällä liukuoven eteen portaat. Tarjolla on myös esteetön kulku pyörätuolihissin avulla takaovista.

Tähänastiset asiakkaat ovat olleet Tranin mukaan mielissään siitä, että he ovat saaneet jalkahoitoa lähellä kotiaan.

– Minä taas pidän siitä, että saan kiertää ja työskennellä eri paikkakunnilla, Tran sanoo.

Saigonissa syntynyt Tran on asunut Suomessa 16 vuotta ja oppinut puhumaan hyvää suomea. Hän on suorittanut terveydenhuoltoalan jalkojenhoidon tutkinnon.

Reititykset asiakkaiden mukaan

Lounais-Suomen Diabetes ry aloitti Liikkuvan Diabetesaseman suunnittelun viime marraskuussa, kun se oli voittanut Varhan järjestämän kilpailutuksen jalkojenhoitopalvelun tuottamisesta.

Ehtona kilpailutuksessa oli, että palveluntuottajalla on toimipisteitä niillä 13 alueella, joita kilpailutus koski. Useiden toimitilojen vuokraaminen todettiin yhdistyksessä kohtuuttoman kalliiksi liikkuvaan palvelupisteeseen verrattuna.

Tähän mennessä liikkuva asema on ollut useaan otteeseen Uudessakaupungissa. Esimerkiksi Marttilassa se tulee todennäköisesti käymään kerran kahdessa kuukaudessa.

Diabetesaseman entisen esimiehen, Mirja Kulon mukaan pysähdyspisteiden verkosto on vielä rakentumassa ja sitä kasvatetaan asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Kun asema ajettiin viime maanantaina parkkiin Marttilan sote-keskuksen edustalle, hoitoon oli tulossa neljä asiakasta. Heidän lisäkseen hoitoaika olisi järjestynyt neljälle muullekin.

Palvelua lähetteellä ja ilman

Jalkahoitoa saa liikkuvalta asemalta oman terveysaseman lähetteellä, jolloin hoidosta joutuu maksamaan Varhan laskuttaman omavastuuosuuden. Mikäli asiakas tulee ilman lähetettä, hän maksaa hoidosta listahinnan.

Mirja Kulo painottaa Liikkuvan Diabetesaseman tarjoavan jalkahoitoja kaikille, ei ainoastaan diabeetikoille.

– Pysähdyspaikkojen tiedustelu ja ajan varaaminen onnistuvat puhelimitse Lounais-Suomen Diabetes ry:n diabetesasemalta tai vapaata aikaa voi tulla kysymään suoraan autosta, Thanh Tran selittää.

Mirja Kulo toteaa Liikkuvan Diabetesaseman olleen Lounais-Suomen Diabetes ry:lle suuri investointi. Yhdistys toivoo sen kestävän 5–10 vuotta.

Auto tulee olemaan esillä messuilla ja muissa tapahtumissa, jotta se tulee ihmisille tutuksi. Yhdistyksessä on oltu niin tyytyväisiä Liikkuvaan Diabetesasemaan, että hallituksessa on jo ideoitu toisen auton hankintaa.


Kommentti: Palvelupakuissa on puolensa

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella joudutaan puntaroimaan, voidaanko nykyisten terveysasemien palveluita säilyttää. Karsiminen näyttää todennäköiseltä ja ehkäpä Auranmaalla tullaan näkemään muitakin Liikkuvan Diabetesaseman kaltaisia hoitopisteitä. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa on kokeiltu hammastarkastusten tekemistä tähän tarkoitukseen varustellussa pakettiautossa ja sittemmin alueella testattiin liikkuvaa sairaanhoitajan vastaanottoa.

Sote-palvelujen pakkaaminen pakettiautoihin on toki parempi vaihtoehto kuin palvelujen häviäminen paikkakunnalta, muttei se poista terveysaseman lakkautuksesta koituvaa mielipahaa. Mielenkiintoista olisi myös tietää, miten pakettiautoissa työskentely vaikuttaa sote-henkilöstöön. Jos palvelupakussa saa tehdä työnsä kunnolla, se voi olla houkuttelevampi työpaikka verrattuna henkitoreissaan sinnittelevään terveysasemaan.