Crosskart pistää ajotaidon koetukselle – Erkka Korpiaho opettelee keveän ajopelin metkuja

0
Erkka Korpiaho ja hänen vuosi sitten kaverinsa kanssa irto-osista rakentama Speedcar Xtrem 750.
Erkka Korpiaho ja hänen vuosi sitten kaverinsa kanssa irto-osista rakentama Speedcar Xtrem 750.

MARTTILA. Hallissaan Erkka Korpiaholla on kaksi pikku-kindereiksi kutsumaansa crosskart-kilpuria. Kieltämättä autot muistuttavat halkaistuja pääsiäismunia, joihin on lisätty akselit, valtavat iskunvaimentimet sekä piikkipyörät.

Kilpurien voimanlähteenä on 150-hevosvoimainen, 750-kuutioinen Suzukin moottori ja painoa kokonaisuudella on vain 320 kiloa.

Eritykseksi crosskartit tekee se, ettei niissä ole tavanomaisista autoista tuttua tasauspyörästöä. Niinpä kaarreajo kysyy erityisosaamista.

– On ajettava siten, että sisäkurvin puoleisen renkaan saa kevenemään reilusti puskemisen ehkäisemiseksi, Korpiaho selittää.

Kallistus on päinvastainen kuin moottoripyörissä, mikä kuluttaa moottoreita. Varsinkin asfaltilla olevissa pitkissä kurveissa keskipakoisvoima painaa voiteluaineen helposti väärään paikkaan, öljynpaine putoaa ja kampiakselin laakerit ovat lujilla.

Ongelmaa on yritetty torjua kasvattamalla Suzukin koneen öljymäärä 2,2 litrasta 3,8 litraan, mutta sekään ei auttanut Korpiahon autojen kohdalla. Nyt hänellä on mietittynä uusi tekninen parannus, jonka turvin moottorit toivottavasti kestävät.

Crosskarteissa ei ole tasauspyörästöä, mikä tekee ajamisesta jännittävää.
Crosskarteissa ei ole tasauspyörästöä, mikä tekee ajamisesta jännittävää.

Ratasilmä kehittyy

Tulevana lauantaina Erkka Korpiahon radalla ajettavaan Vakka-Auranmaa Marttila Sprint -kisaan on ilmoittautunut 14 crosskart-kuskia, joista osa haastaa tavanomaisia ralliautoja.

– Lajin hallitseva Suomen mestari Riku Huuhka aikoo todennäköisesti ajaa crosskartilla kovempaa kuin minä nelivetoautolla ja voittaa kokonaiskilpailun, Korpiaho sanoo.

Sääennuste lupaa erinomaista kisakeliä, mutta rata kuluu käytössä ja se tulee olemaan jokaisella kierroksella erilainen.

Crosskartilla pärjääminen kysyy ennen muuta taitoa lukea rataa ja siksi laji on Korpiahon mukaan erinomaisen opettavainen.

Crosskartit on säädetty siten, että kiihdytettäessä takapää painuu ja keula kohoaa. Jarrutettaessa auto niiaa. Iskunvaimentimet ovat ratkaisevassa roolissa, samoin renkaat.

Kun ajotaidot on hiottu kuntoon, teknisissä hienosäädöissä auttaa ajotietokone. Se tallentaa sensorien lukemat sekä auton liikkeet radalla.

Crosskartin ajotietokoneen analysointi on Korpiahon mukaan oma tieteenalansa, josta hänellä ei ole vielä kokemusta.

Korpiaho veikkaa, että yritteliäimmät kuljettajat saattavat ”vahingossa lipsauttaa” päivän viimeiselle vedolle pitkäpiikkiset eturenkaat taakse ja lyhytpiikkiset takarenkaat eteen. Tällä tavoin nopeutta tulee jääradalla reilusti lisää, joskin pitkäpiikkiset renkaat ovat sen myötä hyvin nopeasti entiset.

Ohjaamoa hallitsee ajotietokoneen näyttö. Siihen voidaan kytkeä lukuisia sensoreita, joiden tuottama data helpottaa auton säätämistä.
Ohjaamoa hallitsee ajotietokoneen näyttö. Siihen voidaan kytkeä lukuisia sensoreita, joiden tuottama data helpottaa auton säätämistä.

Ralliautoksi edullinen

Suuri osa suomalaissa kisoissa nähtävistä crosskarteista on valmistettu Espanjassa. Uusi auto maksaa vajaat 40 000 euroa. Varaosillakin on reilusti hintaa, mutta ne ovat silti edullisempia kuin perinteisten täyskokoisten ralliautojen varusteet.

Korpiaho vuokraa crosskartteja esimerkiksi yritysten virkistyspäiviin. Noin 200 eurolla saa kiertää pari kierrosta rataa.

Tähänastiset kokemukset ovat olleet hänen mukaansa kannustavia. Ensikertalaiset ajavat yleensä sen verran varovasti, että autot pysyvät ehjinä.

Parasta Korpiahon mielestä on ollut se, että osa vieraista on saanut vahvan rallikärpäsen pureman. Niinpä kisoissa tullaan todennäköisesti ennen pitkää näkemään uusia kuljettajia.

Korpiahon radalla 21.1. pidetyn OP Vakka-Auranmaa Specialsprint Martttila -kisan crosskarttien junioriluokan kolme parasta olivat: Männistö Iivari, Männistö Iida-Maria ja Jaakkola Konsta. Extreme Junior -luokan kolme parasta: Kinnunen Niko, Suono Essi, Kämppi Hugo. Extrem 750/850 / Semog 750/850 -luokan kolme parasta: Huuhka Riku, Laapotti Timo, Suono Aleksi. Crosskart senior +50V -luokan kolme parasta: Korpiaho Erkka, Suono Aleksi, Sallasmaa Matti.

Lauantaina 27.1. Korpiahon radalla ajetaan OP Vakka-Auranmaa Marttila Sprint kello 10 alkaen, johon osallistuu myös crosskartteja.

Kuiturakenteinen kori kiinnitetään runkoon sokilla.
Kuiturakenteinen kori kiinnitetään runkoon sokilla.

Crosskart

Suomessa crosskarteilla kilpaillaan talvella jääradalla ja sprint-osakilpailuissa

Kesällä ajetaan rallicross-sarjaa

Luokkia ovat mm. Crosskart Mini, Crosskart 85, Crosskart 125/250, Xtrem Junior ja Xtrem

Laji on ponnistuslauta etenkin nuorille kuljettajille, jotka haluavat ajaa kilpaa asfaltilla, soralla, jäällä tai lumella rallityyliin

Crosskartit rantautuivat kilpaluokaksi Suomeen 2012

Lähde: https://www.autourheilu.fi/lajit/crosskart/