Tikkaria onkimassa ja tontteja miettimässä – Auranmaa oli näyttävästi mukana Rakennusmessuilla

0
Olivia ja Venla tutkimassa onkisaalista Auran, Pöytyän ja Oripään osastolla. Tytöt saivat elämänsä isoimmat tikkarit.

TURKU. Auranmaan kunnat esittäytyivät Turun rakennusmessuilla viime viikonloppuna. Koskella ja Marttilalla oli messuilla omat osastonsa ja Oripäällä, Auralla ja Pöytyällä yhteinen.

Kun messut ovat Turussa ja esitellään Auranmaata, on näytettävä välimatkan ylittäminen. Kolmen kunnan osastolla päivystänyt Sanna Mattila Pöytyältä kertoo perheestä, jonka kanssa tuli messuilla todetuksi, että työmatkaan menee Auranmaalta Turkuun sama aika kuin Turun halki.

– Maaseudulle muuttaminen ei sitten tuntunutkaan etäiseltä ajatukselta.

Osastolle pysähtyvä Raisiossa asuva Juha-Pekka Heimo sanoo, että hän voi tehdä etätyötä, miksei siis myös Auranmaalla. Alueen imago on hänestä luonnonläheinen ja Turku on lähellä.

– Ja se, että Aurajoki menee tämän kaiken halki, on miellyttävä asia.

Pöytyän osaston ”nuotiopaikan” ääreen pysähtyi kolmen sukupolven naisia. Kaikki suosittelivat Ylänettä.

– Yläne on kodikas, Noora Heikkilä sanoo.

– Kaikki tuntevat Yläneellä toisensa, se on turvallisuutta, sanoo Nooran isoäiti Tarja Pouru .

Tarjan tytär ja Nooran äiti Katja Heikkilä lisää, että Yläneellä on niin hyvät vesistöt, että uimaan pääsee helposti, ja se on hyvä asia.

Nykyisin Maskussa asuvat, Aurasta muuttaneet Suvi Välimaa ja Ville Kosonen saivat pussilliset Auran auringonkukansiemeniä ja perheen pikkutytöt pääsivät onkimaan Makeidonin tikkareita. Voisivatko he muuttaa Auraan takaisin?

– Helposti, sanoo Välimaa, mutta lisää, että Maskusta on paremmat yhteydet omiin ja lasten harrastuksiin, lapsia kun on neljä. Turkuun on lyhyempi matka.

Ville Kosonen kertoo, että kotipaikkaa haettaessa vaikutti kokonaisuus, ei kunta sinänsä. Tärkeintä oli, että koulu ja päiväkoti ovat kävelymatkan päässä.

Oripäätä osastolla edustanut Satu Rintala kertoi, että moni tuntui olevan haeskelemassa tonttia eri kunnista, mutta vielä yleisellä tasolla. Moni myös pysähtyi kertomaan tarinansa: alueen kunnissa asutaan, on asuttu tai on kesäpaikka tai sukulaisia, Rintala sanoi.

– Positiiviset omakohtaiset kokemukset ovat positiivista kuntamarkkinointia.