Polttoaineiden riittävyydessä on huoltamokohtaisia eroja – Onnekkaimmat yrittäjät saivat täydennystä ensimmäisenä lakkopäivänä

0
Veikko Liinoja täytti autonsa tankin Oripään Shellillä. Aivan kahta viikkoa hän ei usko tankillisella pärjäävänsä.
Veikko Liinoja täytti autonsa tankin Oripään Shellillä. Aivan kahta viikkoa hän ei usko tankillisella pärjäävänsä.

HUOLTOASEMAT. Oripääläinen Veikko Liinoja täytti maanantaiaamuna autonsa bensiinitankin kotipaikkakuntansa Shellillä ja polttoainetta jäi vielä muillekin, sillä huoltoaseman säiliöihin oli juuri tullut täydennystä. Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula kertoo St1/Shell-ketjun edustajan kertoneen hänelle, että polttoainetoimitusten pitäisi hoitua ketjun asemille lakonkin aikana joitakin viivästyksiä lukuun ottamatta melko normaalisti.

Hamppulan oman arvion mukaan polttoaineita riittää, mikäli ihmiset tankkaavat tavalliseen tapaan. Mikäli tankkaajat ryhtyvät todenteolla hamstraamaan, jokin polttoaine voi väliaikaisesti loppua.

Hamppulan mukaan viime torstaina ja perjantaina pumpuilla kävi vilske.

– Muttei siltikään ollut yhtä kova ryntäys kuin niinä päivinä, jolloin Alastaron radalla on kisat, Hamppula sanoo.

Uuden polttoainetilauksen hän teki maanantaina lähes heti, kun täydennystä tuoneen säiliöauton valot olivat häipyneet näkyvistä.

Myös Kyrön Ollilantien St1:n Kimmo Pajula sai juuri lakon alla polttoainetoimituksen. Se ei kuitenkaan riitä kattamaan kahden viikon tarvetta. Kyrössäkin kävi loppuviikolla tavallista enemmän tankkaajia, joskin maanantai alkoi asemalla rauhallisissa merkeissä.

Ossi Pietilä ja Jari Hamppula arvelevat polttoaineiden riittävän Oripään Shellillä, jos tankkausmäärät pysyvät tavanomaisina. Miehet vaihtoivat maanantaina Volvoon vetoniveltä.
Ossi Pietilä ja Jari Hamppula arvelevat polttoaineiden riittävän Oripään Shellillä, jos tankkausmäärät pysyvät tavanomaisina. Miehet vaihtoivat maanantaina Volvoon vetoniveltä.

Koskella huono tuuri

Kosken Seon yrittäjiin lukeutuva Pekka Kanasuo toivoo kuulevansa tiistaina, onko Kosken keskustaajamaan saatavissa polttoaineita vaikka Kokkolasta. Muussa tapauksessa säiliöt ehtyvät viikon edetessä.

– Tiistai on meillä tavallisesti tilauspäivä, eikä minulla ollut viikko sitten varmaa tietoa lakosta. Meille toimitettiin polttoaineita viimeksi viime keskiviikkona. Otan yleensä 1,5 viikon määrän, sillä jos tilaa säiliöt täyteen ja hinnat laskevat, yrittäjälle tulee tappiota. Nyt olisi tietysti pitänyt tilata säilöt täyteen, jos olisi tiennyt tulevasta. Tällä kertaa meille kävi huono tuuri, Kanasuo harmittelee.

Hän on laskenut, että esimerkiksi tuonti Kokkolasta tekisi rahtikuluja noin 5–6 senttiä per litra.

– Se ei haittaa, kunhan polttoaineita vaan saadaan, Kanasuo tuumaa.

Hänen mukaansa lakkouutiset eivät ole tuoneet Kosken Seon polttoainepumpuille tavatonta ryntäystä.

Ruuhkaa Tarvasjoella

Tarvasjoen Seon Leo Saarinen oli ajanut polttoainevarastot tilikauden päättyessä vähiin ja samoihin aikoihin hän kuuli lakkouutisen.

– Soittelin loppuviikosta langat kuumana pääkonttoriin. Onneksi sieltä luvattiin laittaa kuorma päälle lauantaina ja toimittaa se maanantaina. Viime viikon torstaina ja perjantaina meillä kävi niin paljon tankkaajia, etten muista vastaavaa. Ehdin jo pelätä, riittävätkö varastot viikonlopun yli, Saarinen kertoo.

Mikäli polttoaineiden kysyntä ei kasva tavattomasti, Saarinen laskelmoi Tarvasjoen Seon pärjäävän ilman täydennystä noin kuukauden päivät.


Fakta

Poliittiset lakot alkoivat maanantaina 11.3. ja kestävät kaksi viikkoa

Niihin osallistuvat Teollisuusliitto, JHL, AKT, Sähköliitto, Rakennusliitto ja PAM

Lakot seisauttavat Suomen viennin

Satamien ja rautateiden tavaraliikenne pysähtyy

Polttoainejakeluun saattaa tulla häiriöitä

Ei suurta vaikutusta elintarvikkeiden saatavuuteen

Lakkojen taustalla on elinkeinoelämän tavoitteiden, maan hallituksen ja ay-liikkeen kiista Petteri Orpon hallituksen ajamista työelämälainsäädännön muutoksista ja työntekijöiden sekä työttömien aseman heikennyksistä