Kolumni: Alustat vaihtuvat, lukeminen pysyy

0

Lokakuun puolivälissä julkaistu Kansallinen mediatutkimus vahvisti sen, että suomalaiset ovat edelleen lukijakansaa – nimenomaan sanomalehtien lukijakansaa. Tutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä lukee sanomalehtiä. Lukemisen tavat toki vaihtelevat. Vanhemmat ikäryhmät suosivat enemmän paperista käyttöliittymää ja nuoremmat sähköisiä.

On kuitenkin toissijaista, lukeeko ihminen uutisensa mieluummin kännykästä kuin paperilta. Tärkeintä on, että ihmiset edelleen ajattelevat, ettei somen kissavideoiden katselu ole riittävä tapa pysyä kärryillä maailman menosta.

KMT-tutkimuksen lukijamäärät ovat myös paikallislehtien kannalta sangen ilahduttavia. Tutkimuksen mukaan Auranmaan Viikkolehdellä on keskimäärin 16 900 lukijaa. Se on sangen hyvä luku, vaikka lukijoita on toki muuallakin kuin Auranmaan kunnissa. Moni kotiseudultaan muualle muuttanut haluaa pysyä ajan tasalla kotiseudun kuulumisista.

Yllätys ei ole, että kunnittain katsottuna lukijapeitto näyttäisi korreloivan sen kanssa, miten vahvaa kotiseuturakkautta kunnassa voi aistia. Paras peittoprosentti on Koskella (99,9 %), hyvänä kakkosena tulee Marttila (93,5 %) ja kolmantena Pöytyä (91,3 %). Yllätys ei ole sekään, että Aurassa peittoprosentti on 77,9 %. Aurassa on suhteellisesti eniten kuntaan muuttaneita, joille Aura on lähinnä mukava asuinpaikka, josta on hyvä käydä Turussa töissä. Oripään peittoprosenttiin voi olla sangen tyytyväinen (67 %), sillä Oripäähän kuuluu kahden paikallislehden levikkialueeseen.

Kuntakohtainen lukijamäärittely on toteutettu lehdittäin kerättyjen kuntalevikkien, KMT2021 lukijamäärien sekä Tilastokeskuksen kuntatilaston perusteella.

KMT-tutkimus kertoo lukijamääristä, ei tilaajamääristä. Tilaajamäärät ovat olleet sanomalehdillä jo pitkään alenemaan päin, tosin paikallislehdillä muutos on ollut maltillinen. Tärkeintä kuitenkin on, että lehteä luetaan, vaikka sitten luettaisiin naapurin kanssa samaa lehteä.

Alan olisi kuitenkin hyvä tunnustaa, että tässäkään asiassa suutarin lapsella ei ole kenkiä. Sanomalehdet ovat pitkään viestineet, että alalla menee huonosti, vaikka monella mittarilla mitattuna menee hyvin.

Toimittajat eivät toki ole enää portinvartijoita, vaan viestinnän tekijöitä monien muiden joukossa. Sitä voi kuitenkin pitää myös hyvänä asiana. Vaikka sosiaalinen media kilpailee sanomalehdistön kanssa, some on toimittajille myös tärkeä uutislähde. Ja olisihan maailman paljon tylsempi paikka, jos sanomalehdet eivät voisi katsoa Instasta, kenen kanssa pääministeri on tällä viikolla bilettänyt ja kertoa siitä niillekin boomereille, jotka kiertävät somen kaukaa.

päätoimittaja
Asko Virtanen
asko.virtanen@avl.fi