Terveydenhuollon ammattilaisten puheille chat-yhteydellä

0
Etähoitopilotin teknologiasta vastaavan Flowmedikin Jani Hallikainen esitteli videoseinän toimintaa. Pirjo Hiltusella ja Marja Männiköllä on paljon uuteen palveluun liittyviä odotuksia.
Etähoitopilotin teknologiasta vastaavan Flowmedikin Jani Hallikainen esitteli videoseinän toimintaa. Pirjo Hiltusella ja Marja Männiköllä on paljon uuteen palveluun liittyviä odotuksia.

PÖYTYÄ, AURA. Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän palveluvalikoima täydentyi viime viikolla uudella digitaalisella palvelulla, joka yltää vaikka kotisohvalle. Pilottihankkeena käynnistyneessä MunKlinikka -etähoitopalvelussa asiakas voi olla yhteydessä terveyskeskukseen chat-keskustelupalvelun kautta. Tarvittaessa voidaan avata myös videoyhteys terveyskeskukseen.

Uusi palvelu on osa sote- ja maakuntauudistukseen liittyvää digitaalisten palvelujen kehitystyötä. Tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta sekä helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden arkea.

Lääkäreiden vastaanottoja chat- ja videokeskustelut eivät poista, mutta etähoitopalvelun kautta esimerkiksi tarvetta vastaanotolla käyntiin voidaan arvioida. Chat- ja videokeskustelussa voi myös saada terveydenhoitoon liittyviä neuvoja tai vastauksia terveydenhuoltopalveluja koskeviin kysymyksiin.

Varsinais-Suomen sote-muutosorganisaation tietohallintojohtaja Tapio Järvenpää puhuu kuluttajistumisesta ja toteaa ihmisten tottuneen asioimaan digitaalisesti ja hoitamaan asioitaan ajasta tai paikasta riippumatta.

–Chat-palveluja nähdään jo kaikkialla. On ilmiselvää, että samanlaista palvelua aletaan odottaa myös terveydenhuollossa, Järvenpää sanoo.

Pöytyän terveyskeskuksen hän toteaa olevan ideaalinen paikka testata uutta palvelua.

Pilottijakso on puolen vuoden mittainen. Terveyden edistämisen yhteyshenkilön Merja Männikön mukaan etenkin neuvolan puolella etähoitopalveluun kohdistuu suuria odotuksia. Jo viime viikon aikana saadut käyttäjäkokemukset ovat olleet vastaavan sairaanhoitajan Suvi Hakalan mukaan hyviä ja kentällä palvelua markkinoineen Männikön mukaan vastaanotto on ollut innostunutta.

–Sitä on kuitenkin syytä painottaa, että kaikki vanhatkin palvelut säilyvät, Männikkö huomauttaa.

Etähoitopalvelu ei siis poista puhelinpalvelua eikä sähköistä ajanvarausta.

Etähoitopalveluun pääsee Pöytyän terveyskeskuksen verkkosivujen etusivulta www.poytyanterveyskeskus.fi löytyvän punaisen MunKlinikka chat/video -napin kautta. Palvelua hyödyntääkseen asiakas tarvitsee toimivan verkkoyhteyden sekä tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen. Palvelu on avoinna arkisin kello 9–15.30.

 

Lue lisää 19.06.2018 lehdestä