Karhunojantien silta menee remonttiin

0
Karhunojantien sillan puukansi on jo aiemmin peitetty teräslevyillä. Viime viikolla sillan keskelle asennettiin vielä ajolevy.

PÖYTYÄ. Karhunojantien sillan puukannessa on ilmennyt lahovaurioita. Kaulajoen ylittävä silta joudutaan korjaamaan ennen talventuloa.

Miten suuri siltaremontti täytyy tehdä, se ei ollut selvillä vielä tiistaina. Siltaa ja sen vaurioita on tutkittu lähemmin tällä viikolla, kun siltakannen näkyvämpi vaurio ilmeni viikko sitten.

Siltainsinööri Jari Nikki Varsinais-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että Karhunojantien silta on alunperin rakennettu vuonna 1932. Sitä on korjattu vuonna 1979 ja viimeksi vuonna 2003, jolloin se sai nykyisen puukannen.

Ihan näin äkkiä sillan puukannen ei kuitenkaan pitäisi notkahtaa korjauskuntoon.

–Painekyllästetyt puut ovat lahonneet siltapalkin vierestä. Painekyllästyksessä ei enää tuolloin saanut käyttää yhtä kovia myrkkyjä kuin aikaisemmin. Puukannen päälle asennettiin myöhemmin teräslevyt, joiden alla puu ei ole päässyt kuivumaan kunnolla, Nikki avaa ongelma ydintä.

Teräslevyillä hillittiin puukannessa ilmennyttä heiluntaa.

Vauriokohdan päälle on asennettu useamman neliön kokoinen ajolevy, joka ei voi olla sillalla talvella, sillä se on hankala auraamisen kannalta.

Karhunojantien sillan ylittää yli 500 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Painekyllästetty ei ole entisellään

Painekyllästetty puu on Nikin mukaan sinänsä kelpo sillanrakennusmateriaali ja edullinen tehdä. Ympäristösyistä käyttöön otetut kyllästysaineet eivät vain anna puulle yhtä hyvää suojaa lahoa vastaan kuin takavuosien aineet.

–Se on kestävyyden kannalta suuri ongelma tänä päivänä.

Karhunojantien sillan vuorokautinen liikennemäärä on yli 500 ajoneuvoa. Sillalla on kohtalaisen paljon raskasta ajoneuvoliikennettä, etenkin Kyrön sahan puutavarakuljetuksia.

Nikki pitää mahdollisena, että silta joudutaan sulkemaan liikenteeltä korjaustöiden ajaksi syksyn aikana. Tarkempaa tietoa on luvassa myöhemmin.

–Urakoitsija selvittää, kuinka laajoja vauriot ovat. Sen jälkeen päätetään, minkälainen korjaus on tarpeen.