PÖYTYÄ. Pöytyäläinen Myssyfarmi Oy teki historiaa voittamalla Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa kultaa: Myssyfarmin lahjapakkaus voitti pakkaus-sarjan, taakse jäivät muun muassa Posti ja Alko. Voittoisan pakkauksen suunnittelusta vastasi Mikola Communication Design Oy.

Vuodesta 1980 lähtien järjestetty Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan alan suunnittelukilpailu, jossa perinteisesti maan suurimmat brändit ja mainostoimistot mittelevät paremmuudestaan.

–Vähäisillä elementeillä kommunikoitu brändin tarina. Puhuttelevaa valokuvaa ja harkittuja yksityiskohtia. Tyylikästä minimalismia ja rohkeutta pakata tuote uudella tavalla, tuomaristo perusteli Myssypakkauksen voittoa.

Voitto on aina merkittävä tunnustus tehdystä työstä.

–Minulle tässä on kyse siitä, mikä meillä on kunnianhimon taso tekemisessä. Sijoittuminen Suomen parhaiden joukkoon kahtena peräkkäisenä vuonna on jo jotain, mutta se ei vielä riitä, kuvailee Myssyfarmin emäntä ja luova johtaja Anna Rauhansuu.

Myssyfarmin pakkaus on pitkän linjan mainosmiesten Erkki Mikolan ja Petri Uusitalon kynästä.

–Hyvällä yhteistyöllä voi saavuttaa paitsi arvostetun Kultahuipun, myös kaupallista menestystä. Sekamelskan määrä elämässä kasvaa. Siksi yrityksen, tuotteen tai palvelun väkevä ja selkeä identiteetti on entistä tärkeämpi kaupallinen työkalu. Lisäarvon kommunikointi designin ja tarinan kantamana auttaa brändiä kasvamaan kaoottisessa ympäristössä, Mikola kuvailee.

“Tyylikästä minimalismia ja rohkeutta pakata tuote uudella tavalla”, Grafian Vuoden Huiput -kilpailun tuomaristo perusteli Myssypakkauksen voittoa.

Pakkaukseen panostaminen on aina ollut Myssyfarmille tärkeää.

–Pakkaus on lisäarvon tuoja ja itsessään vahva media. Se kertoo asiakkaalle, mistä tuotteen arvo muodostuu ja viimeistelee kokemuksen, kertoo Rauhansuu.

Myssyfarmi ei ilmoittautunut Vuoden Huiput -kisaan mukaan ensimmäistä kertaa. Takana on vuosia jatkunut johdonmukainen brändityö ja viime vuonna teksti-sarjasta voitettu Hopea-huippu.

–Brändin peruspalikat ovat aina olleet samat, mutta vuosi vuodelta olemme onnistuneet kiteyttämään ne paremmin ja hiomaan kokonaisuutta. Brändityö on evoluutio, joka ei koskaan tule valmiiksi ja jota kukaan ei pysty yksin tekemään laadukkaasti, sillä omaa brändiään ei voi nähdä objektiivisesti. Kun ei ole miljoonabudjetteja millä pelata, pitää osata panostaa juuri siihen mitä eniten tarvitaan ja missä asiantuntijatyö tuo suurimman lisäarvon. Pitää myös tietää, keneltä se kannattaa ostaa ja pysyä lojaalina tyylilleen, kertoo Rauhansuu.

Kilpailussa oli 14 eri sarjaa ja pakkaus-sarjaan ilmoitettiin yli 30 työtä, joista suurin osa kuului suuryrityksille ja isoille mainostoimistoille. Edellisen kerran voitto on tiettävästi tullut Varsinais-Suomeen 10 vuotta sitten, kun Turku Modern -festivaalin äänimainos voitti kultaa.