Kalervo Petterssonin keksimä Turvapyörä-Petteri kulkee nyt pelkällä sähköllä

0
Kalervo Petterssonin Turvapyörä-Petteri voisi olla monelle ajokortista luopumaan joutuneelle tärkeä ja helppo menopeli. Kuva: Tuomas Honkasalo

KOSKI. Kalervo Petterssonin kohdalla vanha sananlasku onni onnettomuudessa todella pitää paikkansa. Pyörän päältä kaatumisesta seurasi reilu kaksi vuotta sitten kolmen kuukauden sairaalareissu, kun häntä ”parsittiin kokoon”, kuten hän itse leikillisesti kertoo. Sen jälkeen Pettersson on vimmalla, mutta pohdiskellen suunnitellut nelipyöräistä polkupyörää, joka ei kaadu tiukemmassakaan kurvissa. Ensimmäinen versio oli poljettava ja toisessa versiossa oli sekä polkimet että sähköavusteisuus. Kolmannessa prototyypissä polkimet onkin heivattu kokonaan pois, jotta jalkaa ei tarvitsisi nostaa paljoakaan. Proto kolmonen kulkee pelkästään sähköllä ja kauramoottoria tarvitaan pelkästään kaasupolkimen painamiseen.

85-vuotias Pettersson ei todellakaan jää sohvalle makoilemaan, vaan neljäs prototyyppi on jo valmistumassa hänen autotallipajallaan. Keksinnön nimeksi on tulossa Turvapyörä-Petteri.

–Ensimmäistä prototyyppiä varten kävin hakemassa pari samantyylistä ja -kokoista pyörän runkoa romuttamolta ja aloin suunnitella tätä nelipyöräistä mallia. Siellä kaveri sanoi, että kyllä sinulla siinä muutama tunti saattaa mennä, naurahtaa Pettersson.

Suunnittelutyöhön häntä ajoi huoli siitä, jos ajokorttia ei onnettomuuden takia saisikaan uusittua. Ikäihmiselle on tärkeää päästä liikkumaan ja Pettersson lähti hakemaan ratkaisua itse.

–Liikkumisen vapaus on tärkeää, hän painottaa.

Toiseen pyörän tankoon oli kätevä kiinnittää kaikki lisälaitteet. Tulevaisuudessa Kalervo Pettersson suunnittelee kulkupeliin myös sään suojaa.

Helppo nousta kyytiin

Kolmipyöräinen malli hylättiin heti, sillä painopisteen muuttuminen voi aiheuttaa kaatumisen.

–Mikään muu ei tullut puheeksikaan kuin nelipyöräinen. Myös tämä sähköavusteisuus on merkittävä, sillä vanhempana ei enää jaksa polkeakaan, Pettersson selventää.

Proto kolmosessa on käytetty vielä joitakin pyörän osia, kuten sähköpyörästä lainattuja kahta etupyörää, joissa on molemmissa omat sähkömoottorinsa. Pettersson on rakentanut rungon keskiosan kokonaan itse tehdyistä osista. Takapyörät ovat seuraavat kehityksen kohteet.

–Lattian tasokorkeus oli tässä mallissa tärkeää. Nyt kun tästä on polkimet poissa, tähän on helppo nousta kyytiin. Ei tarvitse muuta kuin painaa jalalla kaasua ja käsillä hoitaa jarruttaminen, ohjaaminen ja vilkkujen käyttö.

Vilkuissa on myös piipittävä äänimerkki, josta tietää vilkun olevan päällä ja myös muut kulkijat kuulevat sen. Takaa löytyvät taka- ja jarruvalot, jotta kulkeminen maantiellä on turvallista.

–Tämähän on moottoriajoneuvo. Katsastusmiehellä ei ollut mitään huomauttamista ja kehujakin taisi tulla, Pettersson myhäilee.

Turvapyörä-Petteriksi ristitty nelipyöräinen ajoneuvo ei tarvitse pakollista vakuutusta, sillä sen nopeus on rajoitettu 25 kilometrin tuntivauhtiin.

–Testailuvaiheessa ajoin suljetulla alueella tällä 40 kilometrin tuntivauhtia, mutta testailin sillä runkorakenteen kestävyyttä. Takapyörien tukivarret vaativat vahvistusta vielä, Pettersson kertoo ja esittelee, kuinka hän on jo muuttanut rakennetta neljänteen prototyyppiin, jonka runko on kiinnitetty pyörän rakentamista varten tehtyyn telineeseen.

–Suunnittelutyössä on tärkeää pohtia asioita ja olennaisin osuus onkin juuri tuo päässä käytävä itsenäinen keskustelu siitä, miten mikäkin asia vaikuttaa toiseen. Prototyyppien tekeminen on auttanut hahmottamaan ja parantelemaan tuotetta.

Turvapyörä-Petteri on herättänyt paljon kiinnostusta, mutta Pettersson ei ole halunnut kehittelymalleja myydä.

–Tämä on ollut tuotekehitystä. Itsellä ei rahkeet riitä alkaa näitä valmistamaan, mutta idean voin kyllä myydä, Pettersson virnistää.

KOMMENTTI

Kun vaan on mahdollisuus testata uutta kulkupeliä, niin minähän olen valmiina kuin partiopoika. Turvapyörä-Petteri kiihtyi rajoitettuun huippunopeuteensa hetkessä. Rungon pehmeys ja jousitus teki ajamisesta miellyttävää ja ohjaus oli jämäkkä. Tietenkin pyörällä piti hieman rässiä eli ajaa ympyrää oikein kunnolla. Siinä ei käynyt kuten Mr. Bean-sarjan kolmipyöräiselle autolle aina kävi – Turvapyörä pysyi jämäkästi pystyssä ja takasi minunkin turvallisuuteni.
Tuomas Honkasalo