Roosa Korpiahon RoseMix palkittiin Suomen parhaana 4H-yrityksenä

0
Roosa Korpiaho kuvaa tarkasti harkiten kaikki myyntiin menevät keppihevoset. Kuva: Tuomas Honkasalo

MARTTILA. Härkätien 4H-yhdistyksessä on ollut nyt lupa paukuttaa henkseleitä, sillä 18-vuotiaan marttilalaisen Roosa Korpiahon 4H-yritys, RoseMix, valittiin vuoden 2020 Suomen parhaaksi 4H-yritykseksi 18–28-vuotiaiden sarjassa.

Uniikkeja ja käsityönä tehtäviä keppihevosia valmistava RoseMix on ehtinyt jo viiden vuoden ikään.

–Onhan tämä aika uskomatonta, tosi hieno lopetus 4H-yrittäjyydelle. Suurkiitos täytyy kyllä antaa Härkätien 4H-yhdistykselle kaikesta tuesta ja koulutuksesta, hehkuttaa Korpiaho.

Korpiaho on parhaillaan lopettelemassa 4H-yritystä ja aloittamassa omaa toiminimeä.

–Minulla alkaa olla liikevaihtoa sen verran paljon, etten enää voi pitää yritystäni 4H-yrityksenä, vaan yrityksestäni tulee nyt ihan oikea yritys. 4H-yrityksillä on liikevaihtoraja, joka on muistaakseni 7000 euroa, Korpiaho selvittää.

Kisan tuomaristo nosti voittajassa esille erityisesti tuotekehittelyn, brändäyksen sekä järkevän liiketoiminnan. RoseMix kisasi 237 yrityksen joukossa eli kisa ei ollut mikään kyläkoulun hiihtokilpailu, jossa kaikki saavat palkintoja.

–Onneksi minulla on tätä yrittäjyyttä taustalla jo monta vuotta, sillä toiminimen perustaminen, arvonlisäverot ja muut täytyy opetella nyt, mutta monet perusasiat ovat kuitenkin jo hallussa, Korpiaho kertoo.

Tuhansia seuraajia Instagramissa

RoseMixin toiminta aktivoitui vuosi sitten huhtikuussa, kun Korpiaho alkoi taas tehdä enemmän keppihevosia. Samalla hän aktivoitui somessa.

–Alkuun minulla oli Instagramissa joitain satoja seuraajia, mutta sitten kun ryhdyin kuvaamaan hyvin ja myymään näitä, niin seuraajia olikin jo 5000. Pistin pystyyn kilpailun, jossa ihmisten piti jakaa kuva yhdestä tekemästäni keppihevosesta, jonka sitten arvoin. Sen kautta sain melkein 2000 seuraajaa lisää ja niitä on nyt kymmenen vaille 7000, Korpiaho kertoo menestyksekkäästä kampanjasta.

Hän on innostunut kuvaamisesta ja miettii tarkkaan someen laitettavan sisällön laatua.

Nykyisin keppihevosista suuri osa menee ulkomaille.

–Ensimmäiset kaupat Suomen ulkopuolelle tein Saksaan. Sinne menee edelleen paljon ja olen myynyt näitä nyt muun muassa Hollantiin, Ranskaan, Norjaan, Itävaltaan ja Belgiaan. Keppariharrastus on lähtöisin Suomen ja Ruotsin alueelta, joten meillä on hyvä maine. Keppariharrastusta on mukava seurata, mutta itse en ole harrastuksessa mukana, vaan teen näitä käsitöitä, Korpiaho selventää.

Musta on yksi keppihevosten suosituimmista väreistä, mutta Roosa Korpiaho kokee sen hankalasti kuvattavaksi väriksi, jotta siitä saisi hyviä kuvia Instagramiin. –Tummat värit eivät ole niin erottelevia. Kuva: Tuomas Honkasalo

Alkuun RoseMix teki kaikenlaisia käsitöitä, mutta sitten Korpiaho päätti keskittyä yhteen tuotteeseen sekä siihen liittyviin varusteisiin. Hän huomasi alkuun tekevänsä myös tuotteita aivan liian halvalla, sillä yhden keppihevosen tekemiseen menee kuitenkin kaksinumeroinen määrä tunteja.

–Nykyään pyydän isommasta keppihevosesta 200 euroa ja jos vaan kehtaisin, niin ne menisivät kalliimmallakin. Minulla ei ole nytkään oikeastaan yhtään kepparia myytävänä, kun ne menevät heti saman tien kaupaksi. Myyn kaikki kepparit Instan kautta enkä ota tilaustöitä vastaan, sillä niitä tulisi muuten aivan liikaa.

Tällä hetkellä Korpiaho keskittyy ylioppilaskirjoituksiin, mutta hän pohtii jo tulevaa.

–En osaa sanoa vielä, mitä isona tekisin, mutta saattaahan se olla jotain kaupallisen alan opiskelua. Minulla on tässä kuitenkin yritys, jonka toimintaa pystyn tehostamaan. Olen tehnyt nyt 60 keppihevosta vuoden sisällä ja voisin hyvin tehdä kaksin tai kolminkertaisenkin määrän niitä, Korpiaho pohtii.
Tuomas Honkasalo