Kahdeksan laudaturin ylioppilas Jasmin Lehtilä: Lukio opetti kantamaan vastuuta

0
Elisenvaaran lukiosta valmistunut Jasmin Lehtilä kirjoitti kahdeksan laudaturia. (Kuva: Asko Virtanen).

PÖYTYÄ/Riihikoski. Elisenvaaran lukiosta valmistuu tänä keväänä yksi kahdeksan laudaturin ylioppilas, riihikoskelainen Jasmin Lehtilä. Saavutus on valtakunnallisestikin harvinainen.

–Kirjoitin syksyllä uskonnon, historian ja ruotsin, keväällä äidinkielen, matikan, yhteiskuntaopin, psykologian ja englannin. Kursseista tuli sellaisia arvosanoja, että osasin odottaa hyvää tulosta, muta en kahdeksaa ällää, Jasmin kertoo.

Eniten Lehtilä panosti humanistisiin aineisiin, varsinkin psykologia ja historia kiinnostavat.

Moninaisten tietojen lisäksi lukio opettaa Lehtilän mukaan vastuuntuntoa.

–Yläasteeseen verrattuna oma vastuu kasvoi lukioon mentäessä todella paljon. Opettajat eivät lukiossa enää hengitä samalla lailla niskaan, vaan vastuu omista tekemisistä pitää ottaa itse, Lehtilä kertoo.

Lukion tahtia hän pitää tiiviinä, mikä vaatii myös sitä, että itselle sopivat tavat opiskella pitää tunnistaa.

–Pitää tuntea itsensä ja se, mikä opiskelutaktiikka toimii, aikaa ei ole hukattavaksi, Lehtilä painottaa.

Papereilla oikeustieteelliseen

Nykyisin suuri osa korkeakoulupaikoista jaetaan ylioppilastodistuksen perusteella. Lehtilän tähtäin on oikeustieteellisessä.

–Pisterajat ovat korkeat, mutta minun pitäisi kyllä päästä opiskelemaan ilman pääsykoetta. Se on tietysti hyvä, mutta olen miettinyt sitäkin, jäänkö alusta jälkeen verrattuna niihin, jotka lukevat pääsykokeisiin. Toisaalta on hyvä, että ylioppilastodistusta arvostetaan, Lehtilä miettii.

Korona löi leimansa Lehtilän lukio-opintoihin. Muutos oli sekä positiivinen että negatiivinen.

–Viime keväänä kun siirryttiin lyhyellä varoitusajalla etäopetukseen, asia tuli yllättäen niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Ensimmäisessä etäjaksossa tehtäviä oli todella paljon ja kaikki olivat aivan loppu. Etäopetuksen jatkuessa homma alkoi kuitenkin sujua paremmin ja etäopetuksesta tuli enemmän lähiopetuksen kaltaista, Lehtilä kertoo.

Tiivis yhteisö

Parhaimmassa tapauksessa pystyttiin lähi- ja etäopetuksen hyviä puolia yhdistämään.

–Kun etäopetus alkoi sujua, tykkäsin siitä. Hyvää oli esimerkiksi mahdollisuus osallistua tunneille videoyhteyden kautta, jos oli vaikkapa flunssan oireita ja piti jäädä kotiin. Itsekin olen pitänyt esitelmää videoyhteyden kautta niin että muut olivat koulussa ja itse olin kotona, Lehtilä kertoo.

Elisenvaaran työyhteisöä Lehtilä kiittelee.

–Elisenvaara on tiivis yhteisö. En tiedä millainen luokkahenki Turun lukioissa on, kun oppilaita on enemmän, mutta ainakin Elisenvaarassa syntyy hyvä yhteys, kun oppilaat ja opettajat kaikki tuntevat toisensa.