Renkaiden vaihtaminen ajoittuu nyt pidemmälle ajanjaksolle – Korona on tuonut saatavuusongelmia renkaisiin

0
Koronan myötä myös rengaskaupoissa on ollut materiaalipulaa. Shell Oripään Ossi Pietilä sanoo, että asiakkaille ei voi enää suoraan luvata kumeja, vaan ensin pitää varmistaa saatavuus. (Kuva: Sari Holappa)

AURANMAA. Viime vuona voimaan astunut tieliikennelain muutos toi mukanaan joustavuutta renkaiden vaihtoaikatauluihin. Kun ennen talvikumit piti olla alla joulukuun ensimmäinen päivä, nyt ne pitää vaihtaa marraskuun ensimmäinen, mutta vain jos keli niin vaatii. Periaatteessa autoilija siis kykenee ajamaan kesärenkailla vaikka läpi vuoden, jos lumi- ja jäätilanne vain sallivat.

Rengasliikkeissä joustavuus näkyy ruuhkahuippujen tasaantumisena. Shell Oripään autohuoltomies Ossi Pietilä sanoo renkaiden vaihdon alkaneen tänä syksynä lokakuun puolivälissä ja jatkuneen siitä tasaiseen tahtiin aina näihin päiviin saakka.

–Aikaisemmin renkaan vaihdossa oli ensin viikon rypäs, sitten oli hiukan rauhallisempaa ja sitten tuli vielä toinen rypäs, hän kertoo.

Myös Kyrön St1:n yrittäjä Kimmo Pajula sanoo ruuhkahuippujen tasaantuneen hienosti.

–Toki tähän vaikuttaa kelitkin, mutta nyt on seitsemäs viikko menossa, kun renkaita vaihdellaan, hän laskeskelee ja kehuu ihmisten oppineen uuden systeemin hienosti.

Rengasliike J-P Vallan yrittäjä Juha-Pekka Valta Marttilasta toteaa puolestaan totuttaneensa ihmiset jo aiemmin siihen, että renkaat kannattaa vaihtaa ajoissa. Hänen pajassaan ruuhkat syntyvät, kun sää muuttuu talvisemmaksi.

–Ennen kelien kylmenemistä tahti on tasaista, mutta kun tulee kylmempää tai lunta, alkaa ruuhka, hän tietää ja sanoo viime talvien olleen rengasliikkeiden kannalta hyviä, koska lumi ei ole satanut vielä lokakuussa.

Vallan mukaan ihmiset myös edelleen käyttävät talvirenkaita, vaikka laki ei sitä enää suoraan vaadikaan.

–On toki muutamia sellaisia, jotka eivät vaihda, mutta suurin osa vaihtaa ja perinne sille on vahva.

Saman asian on huomannut Ossi Pietilä, joka sanoo tietävänsä vain jokusen, joka ei vaihda talvitassuja alle.

–Arvelisin kuitenkin, että varmaan 98 prosenttia vaihtaa.

Rengasvarastot käyvät vähiin

Koronan myötä myös rengaskaupassa on jouduttu pähkäilemään saatavuusongelmien kanssa. Ossi Pietilä toteaakin, ettei asiakkaalle pysty enää suoraan lupaamaan tiettyjä kumeja, vaan ensin pitää varmistaa saatavuus.

–Vielä alkusyksystä tuntui, että niitä oli ihan hyvin, mutta tähän aikaan vuodesta taas tuntuu, että ne alkavat olla loppu. Etenkin tietyt harvinaisemmat koot ovat sellaisia, joita ei välttämättä enää saa.

Myös Kimmo Pajula on törmännyt tavaran vähyyteen. Hänen mielestään ongelmia ei ole niinkään tiettyjen kokojen kanssa, vaan ihan joka merkillä.

–Vielä on kuitenkin kaikkia sentään saanut, hän rauhoittelee.

Rengastilausta tehdessä asiaa ei helpota sekään, haluaako nastat tai kitkat. Tosin nastat ovat edelleen huomattavasti suositummat.

–Varmaan 80 prosenttia meidän asiakkaistamme käyttää nastoja, Pietilä kertoo, vaikka sanookin kitkojen hiukan yleistyneen.

Kimmo Pajula epäilee, että kitkat saattaisivat yleistyä enemmänkin, jos lumikelit olisivat yleisempiä.

–Täällä kun joudutaan ajamaan paljon jäisillä teillä, nastat koetaan varmemmiksi.

Juha-Pekka Valta taas sanoo, että kitkat kyllä kiinnostavat ja niistä keskustellaan paljon asiakkaiden kanssa. Niiden kohdalla hän pitää kuitenkin ensisijaisen tärkeänä, että alle kannattaa laittaa kunnon merkkirengas.

–Kalliimmissa kitkoissa on huomattavasti parempi pitokyky. Nastarenkaissa taas riittää halvempikin, koska tänä päivänä niiden laatu on jo ihan hyvä.