Valtasen ja Niinimäen bussit ovat valmiina matkailukauteen – Dieselin kalleus varjostaa lupaavaa sesonkia

0
Petri Valtanen odottaa turistibussien pääsevän kohta todenteolla töihin.

AURANMAA. Oripääläisessä Valtasen Liikenne Oy:ssä tehdään laskelmia ja varauksia tulevan kesän bussimatkoja silmällä pitäen. Liikennöitsijä Petri Valtasen mukaan toiveissa on muun muassa Legoland-matka Tanskaan ja myös Baltian-matkoista on tullut useita kyselyjä. Ne ovat tärkeitä tulonlähteitä aikana, jolloin koululaiskuljetukset ovat tauolla.

Jos pandemian rauhoittuminen salliikin matkustelun, dieselin hinta panee kapuloita rattaisiin. Petri Valtanen ynnää, että viimeisen tilausajosesongin, kesän 2019, jälkeen diesellitra on kallistunut lähes 50 sentillä.

Näin ollen esimerkiksi Helsingin-reissun polttoainekulu on kasvanut 70–80 eurolla.

–Liikennöitsijä voi korottaa tuollaisen tilausmatkan hintaa ehkä parilla kympillä, mutta loppu on nieltävä entistä pienempänä katteena. Tilanne on vaikea. Katteet eivät ole ennenkään olleet järin suuria, Valtanen huokaa.

Hyvä työllisyystilanne on auttanut yrittäjiä

Monet pienet linja-autoalan yritykset näyttävät pyristelleen koronakurjimuksen läpi, vaikka alalla veikkailtiin paljon pahempaa.

–Tilausajobussit ovat olleet parkissa, mutta moni yrittäjä on tainnut löytää töitä muualta, ja vakavaraiset pienet toimijat ovat pysyneet pystyssä, Petri Valtanen sanoo.

Hän luotti suurten ja perinteikkäiden yritysten pärjäävän, joten viime kesänä uutisoitu keskisuomalaisen Töysän Linjan konkurssi tuntui yllättävältä, samoin Pohjolan Liikenteen päätös luopua vuoroistaan Länsi-Uudellamaalla toukokuun 2022 lopussa.

Koululaiskyydit pitävät pyörät pyörimässä

Äskettäin Valtasen Liikenne voitti kilpailutuksen Pöytyän koululaiskuljetuksista, minkä Petri Valtanen sanoo olevan merkittävä asia.

Sen myötä on mahdollista uusia kalustoa ainakin parin bussin verran.

–Uudet moottorit ovat entistä vähäpäästöisempiä. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan niiden myötä enää sanottavasti pienene, tai ei ainakaan niin paljon, että siitä saataisiin tuntuvaa taloudellista hyötyä, Petri Valtanen toteaa.

Hänen mielestään paras ratkaisu kustannuspaineiden helpottamiseen olisi poliittisissa keskusteluissa väläytetyn ammattidieselin käyttöönotto. Sen myötä liikennöitsijät saisivat tankkaamistaan diesellitroista veronpalautusta, mikä alentaisi ajokustannuksia.

Niinimäet kartoittavat yhteistyökumppaneita

Riihikoskelaisen Matka-Niinimäen Ismo Niinimäki on Petri Valtasen kanssa samaa mieltä ammattidieselistä. Se tulisi Niinimäen mielestä ottaa käyttöön mahdollisimman pian.

Hän arvelee pilviin kohonneen polttoaineen hinnan käynnistävän useimpien tuotteiden sekä palvelujen hintoja korottavan oravanpyörän.

Koululaisajot tuovat leipää Niinimäenkin pöytään, mutta mielellään hän näkisi turistibussien pääsevän taas tien päälle. Kaudesta saattaa tulla hyväkin, jos puheet patoutuneesta matkustustarpeesta pitävät paikkansa.

–Lapista on kantautunut uutisia matkailualan piristymisestä, mutta meillä ollaan vielä aikalailla koronausvan sisällä ja odottavalla kannalla, Niinimäki kertoo.

Riihikoskella tutkitaan, mitkä tutuiksi käyneistä hotelleista ja muista yhteistyökumppaneista ovat porskuttaneet pandemia-ajan halki.

–Sitten mietimme, kuinka saamme koottua kohtuuhintaisia matkapaketteja kasvaneista polttoainekuluista huolimatta, Niinimäki sanoo.