Jyri Siukosen mukaan maaseututaksi ei nykyisillä sähkökieseillä pitkälle pötki

0
Jyri Siukonen kertoo, että taloudellinen ajo on tänä päivänä yleinen puheenaihe taksissa.

PÖYTYÄ / Riihikoski. Jotta taksiyrittäjät tuntisivat toimeentulonsa jotakuinkin turvatuksi, kyytitaksan pitäisi Jyri Siukosen mielestä nousta lähes 50 senttiä kilometriltä. Henkilöliikenteessä kilometritaksa vaihtelee tällä hetkellä 1,20 ja 1,40 euron välillä.

Korotuspaineen taustalla on nopeasti noussut dieselin hinta. Vuosi sitten diesellitra maksoi 1,5 euroa ja nyt se maksaa 2,33 euroa.

– Meillä on kuusi autoa liikenteessä. Dieselin hinnankorotus tarkoittaa 1 500-2 000 euron kuukausittaisia lisäkuluja, Siukonen laskelmoi.

Hän toivoo, että etenkin Kelassa havahduttaisiin polttoaineiden hinnannousun suuruuteen. Kelan korvaamat kyydit kun ovat monelle taksiautoilijalle toimeentulon kulmakivi.

Siukonen tuumaa hinnannousun olleen niin nopeaa, ettei kasvaneita kuluja voi noin vain ynnätä taksaan. Muutoin taksinkäyttö uhkaisi vähentyä entisestään.

Ensihätään yrittäjät ovat tinkineet katteista ja leikanneet palkkaansa. Polttoaineiden hintojen Siukonen ei usko halpenevan pitkään aikaan, joten taksimatkojenkin hinnat tulevat todennäköisesti pysymään noususuunnassa.

Ehtona 500 km toimintamatka

Polttonesteiden kallistumisen sanotaan vauhdittavan vihreää siirtymää, joka tarkoittaisi taksialalla dieselautojen vaihtoa sähkömalleihin.

Onko se realismia ja voisiko siten saada säästöjä?

Jyri Siukonen toteaa, ettei ainakaan hetkeen aikaan.

– Isoista invatakseistamme ei ole saatavilla riittävän pitkän toimintamatkan omaavia sähkömalleja, hän sanoo.

Jotta sähköversioita kannattaisi harkita, niiden toimintamatkan tulisi Siukosen mukaan olla 500 kilometriä. Sähköautoista moiseen toimintamatkaan yltävät lähinnä nelipaikkaiset Teslat, joiden hankintahinnat ovat samaa luokkaa erikoisvarusteltujen invataksien kanssa.

Kaupunkien taksitolpilla näkyy jo Tesloja, mutta Siukosen nykyiset autot soveltuvat niitä paremmin tilausajoihin, koulukyyteihin sekä pyörätuoli- ja paarikuljetuksiin. Siitä huolimatta riihikoskelaisyrittäjäkin aikoo hankkia lähiaikoina sähköauton ja katsoa, miten sellaisella pärjää.

Käyttöikänsä ehtoopuolella olevaa dieselkalustoa on tarjolla edullisesti. Sellaiseen investoiminen olisi Siukosen mielestä kuitenkin lyhytnäköistä toimintaa.

– Taksiauton pitää olla luotettava ja turvallinen. On fiksumpaa hankkia uusi auto ja ajaa sillä nelisen vuotta, hän linjaa.

Kiireettömyys tuo säästöä

Taksiautoilijan hyväksi kokema säästövinkki on välttää turhaa kiirettä. Jyri Siukonen ei mielellään aja moottoriteilläkään enempää kuin 100 km/t. Hän muistuttaa parin minuutin lisän matka-aikaan tuovan huomattavat säästöt lompakkoon.

Entäpä maaseututaksin tulevaisuus?

Lähes 22 vuotta taksiyrittäjänä työskennellyt Siukonen tuumaa, että yhtä haastavaa aikaa uralla ei ole vielä ollut. Ammattidieselin käyttöönotto olisi hänen mielestään yksi tervetullut uudistus.

Siukonen tosin pelkää monen raskaalla kalustolla ajavan yrittäjäkollegan joutuvan pahoihin vaikeuksiin ennen kuin uudistuksia ehditään ottaa käyttöön.

Siukosen kohdalla luottoa tulevaan antaa Pöytyän kunnan kanssa solmittava koulukyytisopimus.

– Se antaa mahdollisuuden saada firman toimintaa kannattavammaksi. Samalla täytyy toivoa, että maailmantilanne normalisoituisi ja polttoaineiden hinnat laskisivat, hän tuumaa.