Kymppitielle uusi asfalttipinta Liedon Alikulmalta aina maakuntarajalle saakka

0
Marttilalainen Tero Halsvaha ilahtui kuullessaan kymppitien tulevasta asfaltoinnista. Hänen kotinsa läheisellä tieosuudella on paikkoja vieri vieressä.

TIETYÖT. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitoasiantuntija Veli-Pekka Pelttarin mukaan valtatie 10:n päällystystyömaan on määrä käynnistyä vapun jälkeen ja valmista pitäisi olla kesäkuun loppuun mennessä. Urakan hintalappu on 3,8 miljoonaa euroa eli noin 100 000 euroa per kilometri.

Ensin tien vanha pinta tasataan, minkä jälkeen päästään vetämään uutta asfalttia. Kiertoteille ei ole tarvetta, sillä jompikumpi ajokaista on koko ajan käytössä. Työmaan tuntumassa tulee olemaan alennettu nopeusrajoitus.

Urakoitsijalla on lupa päättää itsenäisesti, mistä se aloittaa työt ja missä järjestyksessä työmaa etenee.

100 km/h -rajoitus otetaan taas käyttöön, kun ajoratamerkinnät on maalattu.

Paikkaa paikan päällä

Nykyisellään kymppitie on paikkojen tilkkutäkki. Hyvänä asiana Veli-Pekka Pelttari pitää sitä, että kunnossapitourakoitsija on ollut kiitettävän ahkera paikkaaja.

ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan kymppitiellä tapahtuneita viimeaikaisia onnettomuuksia ei voi tämänhetkisen tiedon perusteella panna ainakaan yksinomaan huonokuntoisen päällysteen piikkiin.

– Turvallisuuden varmistamiseksi kymppitiellä on talven jäljiltä yhä 80 km/h -rajoitus. Jos sillä vauhdilla osuu tiellä olevaan reikään, auton ei pitäisi lähteä niin rajuihin sivuliikkeisiin, että aiheutuisi onnettomuus, Klang selittää.

Lähiasioille Härkätietä pitkin

Marttilassa asuva Tero Halsvaha sanoo kymppitien olevan niin huonokuntoinen, että monesti on mukavampi ajaa vanhaa Härkätietä, etenkin jos ei tarvitse mennä Koskea kauemmas.

– Tuntuu tragikoomiselta ajatella, paljonko valtio kerää veroja liikenteestä ja kymppitien kunto on kaikkea muuta kuin kympin arvoinen, Halsvaha tuumaa.

Turkuun kulkiessaan hän on pohtinut, millaisessa mallissa tien pohja mahtaa olla. Uria ja painaumia kun näyttää syntyneen kohtiin, jotka eivät oikein täsmää autojen raideleveyden kanssa.

Päällystystyömaan käynnistyminen tuntuu Halsvahasta hienolta. Hän toivoo kunnostuksessa käytettävän asfalttimassan olevan laadukasta ja tien perustan siinä kunnossa, ettei paikkausrallia tarvitse aloittaa parin vuoden päästä uudelleen.

Päällystettä myös ysitielle

Auranmaalaisia koskettaa tänä vuonna toinenkin merkittävä työmaa, kun Mellilän ja Karhulan välinen ysitien osuus saa uuden asfaltin. Työn aikataulutus on vielä avoin.

Auran ja Kyrön välin huono kunto on ELY:llä tiedossa ja sen päällystämisen Veli-Pekka Pelttari kertoo olevan tulevien töiden listalla korkealla, joskaan sitä ei tulla tekemään kuluvan vuoden aikana.

ELY pyrkii pitämään kunnostettavat tieosuudet kohtuullisen pitkinä, jotta niistä olisi tuntuvaa liikenteellistä hyötyä.