Vanha Ford nosti YouTube-kanavan lentoon – Marko Aaltonen tuottaa sisältöä koneista, työkaluista ja elämästä maaseudulla

0
Marko Aaltonen pyrkii videoissaan persoonalliseen ilmaisuun.

AURA. Auralaisella Marko Aaltosella on tekijänsä nimeä kantava YouTube -kanava, jolla on yli 7700 tilaajaa. Vuonna 2018 aloittaneella kanavalla on 220 videota, joita on katsottu yhteensä yli viisi miljoonaa kertaa.

–Kanavan aloitus liittyy musiikkiin eli rumpujen soittoon. Sisältö kuitenkin muuttui, kun latasin videon, jossa oli vanha Ford-traktori. Se herätti valtavasti kiinnostusta, Aaltonen kertoo.

Kanavalla on paljon työkaluaiheisia videoita. Aaltonen kertookin saaneensa työkaluholistin lempinimen.

–Pelkkä kone- tai traktorikanava en kuitenkaan halua olla. Linja ei olekaan kovin selvä. Kanavalla on traktorivideoita, rumpuvideoita, puuseppävideoita, mutta myös esimerkiksi korppi- ja kissavideoita. Yhdistävänä tekijänä on maaseutumainen elämä, Aaltonen kertoo.

On hyvin vaikea ennustaa, mikä video nousee suosituksi. Esimerkiksi video, jossa Aaltonen testaa kuorimarautojen lisäksi moottorisahaan kiinnitettävää kuorimalaitetta, on kerännyt yli 1,6 miljoonaa katselukertaa.

–Videon suosio on mysteeri niin kuin myös sen, että joka kerta kun laitan videon, missä on vanha sininen Ford-traktori, se saa suuren suosion.

Joskus syyn videon suosioon voi arvatakin.

–Lujuuslaskentaa käsittelevää videota on todennäköisesti katsottu oppilaitoksissa, kertoo itsekin insinööritieteitä opiskellut Aaltonen.

Suosituille kanaville on ominaista persoonallisuus. Siihen Aaltonenkin pyrkii.

Tubettaja vai sisällöntuottaja

Aaltonen tekee selvän eron tubettajien ja sisällöntuottajien välillä.

–Tubettaminen on usein päivittäisten kuulumisten kertomista. Ne voivat olla täysin editoimattomiakin. Sisällöntuottaja taas kiinnittää paljon huomiota suunnitteluun ja editointiin, Aaltonen kuvaa.

Aaltosen mukaan sopiva videon pituus on noin 15 minuuttia. Lyhytvideoita hän ei ole toistaiseksi tehnyt. Videon editoinnissa hurahtaa helposti päivä. Yhdessä videossa voi olla yli sata leikkausta. Yleensä yön yli nukkuminen parantaa tulosta.

–Haasteellisinta on hyvän valaistuksen saaminen videoon. Myös hyvin tehty äänitys on tärkeä. Hyvä kalusto auttaa, mutta ei ole välttämätön. Moni kuvaa kännykälläkin, Aaltonen kertoo.

Miehinen kanava

Aaltonen kertoo käyttävänsä sekä videoiden tekemiseen että muiden tekemien videoiden seuraamiseen aika laillakin aikaa.

Kanavan aihepiiri selittää varmasti sen, että noin 95 prosenttia katsojista on miehiä. Kansainvälistäkin katsojakuntaa on, mutta suurin osa on Suomesta.

– Kommentit tulevat pääasiassa Suomesta. Jokaiseen kysymykseen pyrin vastaamaan. Juuri vuorovaikutus yleisön kanssa motivoi tekemään.

Aaltosen mukaan YouTubessa on mielenkiintoinen alueellinen jakauma.

–Itä-Suomi on yliedustettu ja Varsinais-Suomi aliedustettu. Olisi hyvä, jos useampi auranmaalainenkin innostuisi tekemään videoita, Aaltonen sanoo ja nimeää paikallisista tekijöistä suosikeikseen muun muassa Naturally Silent -kanavan, joka keskittyy muun muassa erämökillä ja metsän siimeksessä puuhasteluun. Konekanava MrJusape on sekin mielenkiintoinen.