Nuoret 4H-yrittäjät työllistivät itsensä kesäksi Jymy-jäätelöpurkkiin

0
Heino Eskolin ja Mikki Tuominen ovat saaneet paljon positiivista palautetta siitä, että he ovat nuorina yrittäjinä lähteneet rohkeasti pyörittämään jäätelökioskia. Kuva: Tuomas Honkasalo

AURA. Auran ABC:n pihalla jököttävä valtava Jymy-jäätelöpurkki paljastuu ohikulkijoille jäätelöä myyväksi kioskiksi, vaikka joku saattaa luullakin rasian olevan vain mainos. Kioskin sisältä löytyvät tänä kesänä jäätelöyrittäjät Heino Eskolin ja Mikki Tuominen, jotka ovat opetelleet koko kevään jäätelön syvintä olemusta. 16-vuotiaat miehenalut ovat sen lisäksi luoneet työnteon ja yrittämisen rutiineja.

–Kumpikaan meistä ei ollut vielä löytänyt kesätöitä ja sitten isoisäni vinkkasi, että Jymy hakee jäätelökioskiyrittäjiä Auran kioskin. Laitettiin hakemus sisään ja vähän yllätykseksemme saatiin tämä diili, Heino kertoo innoissaan.

Jäätelönpallon pyörittämisestä ei kummallakaan ollut aiempaa kokemusta. Heino oli perustanut 4H-yrityksen jo viime kesänä, mutta yritys keskittyi lähinnä puutarhatöihin ja isoisän antamiin pihatöihin.

Härkätien 4H-yhdistyksen avulla molemmat ovat perustaneet omat 4H-yritykset ja nuoret yrittäjät ovat Jymyllä vuokralaisina.

–Jymyltä tulee tämä kioski ja tuotteet sekä paljon opastusta. ABC:lle maksetaan paikkavuokraa. Meidän laskelmien mukaan tästä jää rahaa myös käteen, kunhan vaan saadaan myytyä jäätelöä, pojat kertovat.

Heino Eskolin ja Mikki Tuominen puhuvat rutiinien kehittämisestä.

–Olemme miettineet paljon näitä aloitus- ja lopetusrutiineja sekä asioiden toimintajärjestystä. Vuoroon tullessa tehdään tietyt jutut tietyssä järjestyksessä, jotta muistaa tehdä kaiken. Vuoron lopuksi sitten taas tehdään oman listansa mukaan tietyt rutiinit. Ne auttavat valtavasti tämä työn tekemistä, Mikki selventää.

–Ollaan käyty läpi myös sitä, miten asiasta palvellaan missäkin tilanteessa. Isommalta porukalta otetaan aina ensin maksu ja sitten jäätelöitä aletaan tekemään. Yksittäisasiakkaalta voidaan ottaa maksu myös vasta lopuksi, vaikka alkuun onkin parempi, Heino pohtii.

Kuormasta syöminen ei ole muodostunut ongelmaksi eikä pojille ole kehittynyt kesäistä jäätelövatsaa.

–Alkuun sitä söi jäätelöä vähän enemmän itsekin, mutta se on tasaantunut. Hyviä ne kyllä ovat. Minun suosikkini on suolainen kinuski, Heino kertoo.

Pojat kertovat, että heille on kehittynyt jo jonkin verran kanta-asiakkaitakin.

–Sellaisten asiakkaiden kanssa on kiva käydä myös jutulle, Mikki paljastaa.

Mikki hoitaa poikien mainostuksen ja sometilit. Heino hoitaa tilaamiset ja vastaa enemmän kirjanpidosta. Yhtä aikaa poikia ei kioskissa yleensä näy. Työvuorot on jaettu tasaisesti ja voitot tasataan.

Myös asiakkailta tuleva palaute lämmittää mieltä.

–Paljon tulee hyvää palautetta. Ihmisten mielestä on hienoa, kun nuoret ovat töissä. Nuorilta ostetaan mielellään jäätelöä. Sitten kun kerrotaan olevamme yrittäjiä, palaute on entistä positiivisempaa, Heino hymyilee.
Tuomas Honkasalo

Vaikka Jymypurkki on iso, potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä aina edelleenkään tiedä, että sen sisältä myydään jäätelöä. –Olen muutaman kerran houkutellutkin asiakkaita tähän kioskin suuntaan, kertoi Heino Eskolin. Mikki Tuominen hoitaa markkinointia somessa. Kuva Tuomas Honkasalo