Peliarvostelu: Tarinallisuutta, estetiikkaa ja musiikkia tarjoileva Hades vie pelaajansa Kreikan mytologiaan

0
Hadeksessa pelaaja kulkee manalan eri tasojen läpi. Kuvassa on kreikkalaisten sotasankareiden lepopaikka, Elysium. Kuva: ruutukaappaus pelistä.
Hadeksessa pelaaja kulkee manalan eri tasojen läpi. Kuvassa on kreikkalaisten sotasankareiden lepopaikka, Elysium. Kuva: ruutukaappaus pelistä.

PELIARVOSTELU. Hades on mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaimmista videopeleistä, koska se on hieno sekoitus estetiikkaa, tarinallisuutta ja musiikkia. Peli on hyvin suunniteltu ja toimii erinomaisesti. Peli perustuu antiikin Kreikan mytologiaan ja on englanninkielinen. Vaikka pelin hahmoilla on olemassa suomennetut nimet, viittaan niihin pelissä käytetyillä englanninkielisillä nimillä.

Hades on Supergiant Gamesin tekemä roguelite-genreen kuuluva peli. Hadesissa pelataan Hadeksen poikana, Zagreuksena, joka on kyllästynyt elämäänsä manalassa ja pyrkii taistelemaan tiensä ulos sieltä. Onneksi Olympos-vuoren muut jumalat saavat tietää Zagreuksen olemassaolosta ja auttavat häntä.

Hadeksessa Zagreuksen pitää, pelin genrelle tyypillisesti, kulkea huoneesta huoneeseen taistellen erilaisia vihollisia vastaan. Kun huone on tyhjennetty örkeistä, saa Zagreus palkinnoksi käyttöönsä joko jonkin resurssin tai lahjan joltakin jumalista. Nämä jumalten antamat lahjat vaikuttavat Zagreuksen ominaisuuksiin, kuten siihen, millainen hänen hyökkäyksensä on.

Peili tarjoaa apua

Pelin yksi olennaisimmista mekaniikoista on kuoleminen. Kun Zagreus kuolee, hän palaa takaisin isänsä Hadeksen taloon. Täällä Zagreus voi oman huoneensa peilin avulla päivittää ominaisuuksiaan, jotka helpottavat tulevia pakoyrityksiä.

Huoneestaan Zagreus pääsee kattoterassille, missä pelaaja voi valita aseen, jota hän käyttää seuraavan pakoyrityksen aikana. Kullakin aseella on eri peluutyyli sekä erilaiset heikkoudet ja vahvuudet. Aseita ovat muun muassa miekka, jousipyssy, keihäs ja kilpi.

Kattoterassilla pelaaja voi myös valita muistoesineen, jonka avulla hän voi päättää, keneltä jumalalta lahjan saa seuraavaksi. Muistoesineellä voi lahjan sijaan saada myös jonkin passiivisen hyödyn. Pelaaja voi halutessaan vaihtaa muistoesineen Hadeksen tasolta toiselle siirtyessään. Muistoesineitä saa pelin muilta hahmoilta puhumalla ja antamalla niille lahjoja. Uuden pakoyrityksen voi aloittaa pudottautumalla kattoterassilta alas.

Pitkäjänteisyyttä vaaditaan

Roguelite-pelinä Hades on haastava ensikertalaiselle. Pelin ideana onkin, että pelaaja yrittää uudestaan ja uudestaan, joka kerralla edistyen vähän paremmin. Lopulta pelaaja huomaa kulkevansa vaivatta alueiden läpi, jotka olivat mahdottomia aiemmin. Tämä taitojen kehittyminen pelaamisen aikana on hyvin palkitsevaa.

Vielä varoituksen sana Hadeksesta: se ei ole lyhyessä ajassa läpäistävä kuten monet muut pelit. Perustarinan läpikäymiseen voi hyvinkin mennä yli 40 tuntia, ja epilogiin sen jälkeen 10 tuntia tai enemmän. Mikään ei estä pelaamasta vielä epilogin jälkeenkin, jotta voi tavoittaa kaikki saavutukset ja saada muut kerättävät tai päivitettävät asiat.

Juuri nyt on entistä suurempi syy kokeilla Hadesta, koska toukokuussa sen jatko-osa, Hades II, tuli ennakkojulkaisuna saataville. Varsinaista jatko-osan julkaisua on odotettava vähintään ensi vuoteen.

Ville Remes

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän