Yrittäjä näkee taksilaissa hyvää ja huonoa

0
Uuden taksilain myötä päivystysvelvollisuus loppui, mutta Siukosen taksit ovat silti pitäneet yhtä autoa päivystämässä. Jyri Siukosen lisäksi yritys työllistää viisi kokoaikaista kuljettajaa ja yhden tuurarin.

AURANMAA. Kesällä 2018 voimaan tullut taksilain uudistus on saanut osakseen paljon kritiikkiä. Uusi laki muun muassa poisti taksilupien kiintiöjärjestelmän ja päivystysvelvollisuuden. Kuljettajien pätevyysvaatimuksia höllennettiin eivätkä taksamittarit tai taksikyltti ole enää pakollisia.

Hallitus on valmistelemassa taksilakiin lukuisia korjauksia. Varsinkin harmaan talouden torjuntaan on vaadittu keinoja.

Samoihin aikoihin uuden taksilain kanssa Kela kilpailutti kyytinsä, mistä seurasi paljon ongelmia ja Kela-kyytien kannattavuus heikkeni.

Millaisia terveisiä paikallisilla taksiyrittäjillä on taksilain korjaamista pohtiville poliitikoille?

–Taksikupu pitäisi tehdä uudestaan pakolliseksi, että ihmiset tunnistavat mikä auto on taksi ja mikä ei. Myös taksamittari pitäisi tehdä pakolliseksi ja seurata tarkemmin sitä, että kaikki yrittäjät maksavat veronsa ja muut velvoitteensa, kertoo pöytyäläinen taksiyrittäjä Jyri Siukonen.

Koulutusta enemmän

Paikallistuntemusvaatimusta on hänen mukaansa turha palauttaa, koska toiminta-alueen saa vapaasti valita.

–Hyvää suomen kielen taitoa pitäisi kuitenkin vaatia ja enemmän koulutusta, jotta ihminen tietäisi mitä kaikkea taksiyrittäminen pitää sisällään. Nythän kuka tahansa voi alkaa ajamaan taksia. Ohjeistus vaatetuksesta olisi sekin paikallaan, että asiakas erottaa kuka on taksinkuljettaja ja kuka asiakas, Siukonen sanoo.

Siukosella on alalta vankka kokemus, sillä hän on ollut alalla vuodesta 2000 lähtien. Hänellä on ajossa seitsemän autoa eli kaksi autoa enemmän kuin ennen lakimuutosta. Töissä on viisi kokoaikaista kuljettajaa ja yksi tuurari.

–Lakimuutoksen ansiosta pystyimme lisäämään autoja, koska nyt se on pelkkä ilmoitusasia, Siukonen sanoo.

Uusi laki vapautti sen, missä autot saavat ajaa. Siukosen autot ajavat kuitenkin pääasiassa Auranmaan alueella. Yksi autoista pyörii satunnaisesti viikonloppuisin myös Turussa.

Laki lopetti päivystysvelvollisuuden, mutta Siukonen on pitänyt edelleen yhtä autoa päivystämässä.

Neljä autoista ajaa myös Kelan ajoja. Kelakyytien ongelmat on monessa kohdin laitettu uuden taksilain syyksi. Siukonen muistuttaa, että kyse on kuitenkin eri asiasta. Kela kilpailutti kyytinsä samaan aikaan lakimuutoksen kanssa.

–Kilpailutus epäonnistui monella tapaa ja se pitäisi tehdä nopeasti uudestaan, Siukonen sanoo.

Lisää autoja Koskelle

Vuodesta 2009 taksiyrittäjänä toiminut koskelainen Jarkko Kauti on hyvin samoilla linjoilla pöytyäläisen kollegansa kanssa.

–Vanhan lain aikana en lisälupia hakemuksista huolimatta saanut, mutta lakimuutoksen jälkeen meille on tullut kaksi autoa lisää, Kauti sanoo.

Autoja ajetaan 3–4 hengen voimin. Yksi autoista pyörii arkisin pääosin Turussa.

–Sekin on hyvä, että arkipäivien turha päivystysvelvollisuus loppui. Meillä yksi auto päivystää lauantaisin, aikaisemmin päivystimme myös perjantaisin, mutta sen käyttö oli liian pientä, Kauti kertoo.

Kautin autoista yksikään ei aja Kelan ajoja.

–Kela hoiti kilpailutuksen huonosti. Kelan sopimus päättyy vuonna 2021. Toivottavasti tilanne sen jälkeen paranee. Ei se ainakaan voi huonontua.

Kauti kaipaisi myös taksamittareita takaisin, lisää valvontaa takseille ja kielitaitovaatimuksen kuljettajille.

Myös esimerkiksi Facebookissa ilmoittelevat pimeät taksit ovat Kautin mukaan edelleen ongelma.