”Catchy as hell” – State of Emergencyn uudella sinkulla häärii Volbeatin tuottaja

0
State of Emergencyn treeneissä soitetaan tosissaan ja hiki lentää. Välillä lentää myös hyväntuulinen huumori bändin jäsenten kesken. Kuva: Tuomas Honkasalo

PÖYTYÄ/Kyrö. Kyröstä Tarvasjoelle päin kulkiessa maalaismaisema on kesäisen vehreä ja rauhallinen. Keskellä peltoa sijaitsevan talon vanhasta kanalasta kuuluu kuitenkin aikamoinen rähinä, joka rikkoo hiljaisuuden. Kun kanalassa sijaitsevan State of Emergencyn treenitilan oven avaa, räjähtää silmille ja korville rehellinen hevirock.

–Break me down, my pieces are all wrong, Stitch me up and please let me grow strong, laulaja Pasi Sahla tulkitsee yhtyeen uutta lohkaisua, joka jää välittömästi soimaan päähän.

Suoraviivainen ja melodinen rockkipale onkin State of Emergencyn tähän mennessä paras kappale.

–Eihän tätä kai olisi mitään järkeä tehdä, jos me ei itse uskottaisi tähän omaan musiikkiin ja siihen, että uusin biisi on aina paras, kitaristi Matti Sahla naurahtaa.

Kappaleen tarttuvuuteen tarttui myös tanskalainen tuottaja Jakob Hansen , joka on tuottanut muun muassa Volbeatia ja Amaranthea.

–Catchy as hell, totesi Hansen, kun sai meiltä ensimmäisen raakamiksauksen ja raidat miksattavaksi. Tietenkin kaveri saa tuosta työstään rahaa, mutta kyllähän tuo kehu tuntui hyvältä noinkin korkealta tuottajataholta, bändin jäsenet myhäilevät.

Ihan sattumalta ei Hansen pöytyäläisrokkareihin törmännyt, vaan välineenä toimi sellainen perusjuttu kuin sähköposti.

–Pistin Hansenille mailin ja siinä kesti aika pitkä tovi, ennen kuin vastaus tuli. Sitten tehtiin sopimus ja nyt Stitch me up on kuunneltavissa muun muassa Spotifyssa, Matti Sahla selventää.

–Onhan se aikamoista, kun tuollainen ammattilainen miksaa meidän biisistä oikeastaan juuri sellaisen kuin mitä me itse halusimmekin, rumpali Klaus Rintala naurahtaa.

–Kyllähän me laitoimme hänelle kuitenkin sen verran apuja, että minkä tyylistä musiikkia edustamme. Nykyaikana tämä on kyllä aika mainiota, kun voi kuunnella musaa ja toivoa sitten, että tällaista soundia kiitos, kitaristi Pasi Vuohijoki pohtii.

–Vaikka Hansen saa varmasti aika massiivisesti sähköpostia, niin on tässä ajassa komeaa, että tuollaisia tyyppejä on vain muutaman klikkauksen päässä tavoitettavissa, Pasi Sahla hehkuttaa.

Tulevaisuudessa siintää keikkoja

State of Emergency on tehnyt aiemmat sinkkunsa studiossa, mutta nyt yhtye on hankkinut ammattitason laitteet itselle ja ääniraidat hiotaan kuntoon omalla treeniksellä. Lopputuotanto ostetaan muualta.

Jos digitaalinen vallankumous on muuttanut musiikin kuluttamista, niin sitä se on tehnyt myös musiikin äänittämiselle.

–Toisaalta tässä saatetaan samaa biisiä tehdä monta kuukautta, kun ennen tyhjennettiin kalenteri studioajan alta. Nyt voidaan äänittää rumpuja niin pitkään, että joku unohtaa jo koko biisin. Mutta toisaalta me tykätään treenata näitä biisejä ja keikkojakin siintää jo tulevaisuudessa, Matti Sahla kertoo.

Bändi on kiinnitetty heinäkuiseen Metallivuori-festivaaliin, joka järjestetään Sieravuoressa.

–Olihan meillä tässä se livestriimauskeikkakin viime keväänä. Se tuntui kivalta ja jännittävältäkin, mutta kyllä siitä jäi se interaktio yleisön kanssa puuttumaan. Saatiin me vapaaehtoisilla narikkamaksuilla kerättyä kuitenkin useita satasia hyvätekeväisyyteen WHO:lle, Pasi Sahla muistelee.

–Ja piti soittaa tosissaan hyvin, kun ihmiset pystyi maltillisilla volyymeilla kuuntelemaan kotona soitantoa, Vuohijoki murjaisee.

Stitch me upista on tehty myös YouTubesta löytyvä musiikkivideo, johon on saatu kaunistavaksi voimaksi aikanaan itsekin Pöytyällä vaikuttanut J anina Kumlander .

–Videokin tehtiin täysin omin voimin. Ja suvussa on voimaa eli Juha Lepistö ohjasi ja kuvasi videon, naurahtaa Matti Sahla.

Korona-aika on ollut bändille tuotteliasta aikaa. Uusia biisejä muhii jo lisää bändin luovassa rokkikattilassa ja pohjia uusille nauhoituksille on valmisteltu.

–Ennen aika meni siihen, että kun ensin saatiin kaikki kuusi äijää treeneihin, niin piti treenata vanhoja biisejä, että uskaltaa keikalle lähteä. Uusia biisejä ei syntynyt tätä tahtia, Pasi Sahla analysoi.

–On silti aika onni, että tätä ei tehdä päivätyöksi, sillä kyllä tämä korona-aika on ollut kurjaa aikaa esiintyville taiteilijoille, Vuohijoki harmittelee.
Tuomas Honkasalo