Vaihteleva sää ja jää nöyryyttävät – Kuluva talvi on haastanut tienpitäjät ja laittanut tiehöylät koville

0
Teiden kunnossapito on tänä talvena ollut nopeasti vaihtelevan säätilan vuoksi haastavaa. Valtteri-myräkän jäljiltä Härkätie oli saatu viime perjantaihin mennessä kohtuulliseen talvikuntoon, mutta viikonlopun lumisateet ja suoja heikensivät jälleen teiden kuntoa.

AURANMAA. Kuluvan talven nopeat säätilan muutokset ovat haastaneet tienpitäjät. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen aluevastaavat Esa Lahti ja Petri Suomi toteavat, ettei vauhdissa ole koko ajan pysytty mukana. Paikoin tiet ovatkin Auranmaalla olleet pahasti polanteilla ja urautuneita. Olosuhteisiin nähden tienpidossa on Lahden ja Suomen mielestä onnistuttu kuitenkin ihan hyvin.

–Liukkautta on talvella aina jossain vaiheessa, Suomi huomauttaa.

Säätilan nopeat vaihtelut voivat Lahden mukaan aiheuttaa hankaluuksia päättää tehtävistä toimenpiteistä ja ajoittaa toimenpiteet oikein. Näin kävi muun muassa Valtteri-myräkän jälkeen, kun suolaus oli pakkasen tultua pakko lopettaa kesken.

Myös pitkät sadejaksot ovat Lahden mukaan kuormittavia. Lisäksi kun pohjalla on nyt ollut kunnon teräsjäätä, tienpinnan tasaaminen on Lahden mukaan ollut hankalaa ja tiehöylät ovat joutuneet koville.

Kesät tilastollisesti vaarallisempia

Kymppitiellä tammikuussa sattuneet kaksi vakavaa onnettomuutta ovat Suomen mukaan monen sattuman summaa.

–Ikävissä onnettomuuksissa on aina muuttuvia tekijöitä, hän toteaa.

Kaikkinensa kuluvana talvena ei tieliikenteessä ole Lahden ja Suomen käsityksen mukaan sattunut onnettomuuksia sen enempää kuin muinakaan talvina.

–Tilastollisesti enemmän onnettomuuksia sattuu kesällä kuin talvella, kumpikin huomauttaa.

Päätiet korkeimmassa hoitoluokassa

Sekä kymppitie että ysitie ja kantatie 41 kuuluvat korkeimpaan hoitoluokkaan, jossa tavoitetasona on, että tie pysyy pääosin paljaana. Lumenpoistoon on näillä teillä tarkoitus ryhtyä lumisateen alettua ja liukkautta torjutaan ennakoivasti. Auranmaan poikittaisväylät kuuluvat alempiin hoitoluokkiin, joille lumenpoistoon ja liukkauden torjuntaan on annettu pidempi aika. Pienimmillä poikittaisväylillä myös polannepinta ja urautuminen on hoitoluokituksen mukaan sallittua.

Teiden talvikunnossapidosta käydyissä keskusteluissa esille nousee usein tiekarhujen katoaminen maanteiltä.

–Varmaan tiekarhuja enemmänkin voisi olla, mutta kyllä niitä edelleen on ja urakoitsijat niillä ajavat, Suomi sanoo muistuttaen, että teiden talvikunnossapito on myös taloudellinen kysymys.

Lisäksi hän muistuttaa, ettei urakoita ole mitoitettu pahimman kelin mukaan.